PKP Polskie Linie Kolejowe w ciągu najbliższych kilku miesięcy wybudują peron w miejscowości Wólka Orłowska. Jest to kolejna inwestycja na linii nr 69 Rejowiec – Hrebenne, po realizacji której będzie obsługiwana miejscowość położona w bezpośrednim sąsiedztwie torów. Obsłużą go pojazdy łączące Lublin z Zamościem, a w sezonie mieszkańcy zyskają bezpośrednie połączenie z m.in. Bełżcem, Suścem i Zwierzyńcem.
Wólka Orłowska
Zarządca narodowej sieci linii kolejowych kontynuuje działania związane z poprawą dostępu do pociągów regionalnych w województwie lubelskim. Kolejna miejscowość, w której zatrzymają się pociągi, to Wólka Orłowska. To wioska położona w Gminie Izbica w powiecie krasnostawskim. W 2011 r. zamieszkiwało ją 568 osób. Dodatkowo nowa budowla przybliży kolej pasażerską do kilku innych miejscowości, np. Orłów Drewniany, Małochwiej Mały i Tuligłowy.
Jak wynika z Atlasu Linii Kolejowych Polski 2011, w miejscowości istniał już kiedyś przystanek osobowy, ponadto znajdowała się stacja kolei wąskotorowej. Jako ciekawostkę można dodać, że na terenie wsi zlokalizowany jest wiadukt kolejowy, pod którym droga krajowa nr 17 przebiega mostem nad rzeka Wolica.
Nowy przystanek w czerwcu
Jak zapewnia „Rynek Kolejowy” Łukasz Kwasiborski z Wydziału prasowego PKP PLK Centrala, jeszcze w czerwcu tego roku podróżnym udostępniony zostanie przystanek osobowy Wólka Orłowska.
- Standard wyposażenia i konstrukcji będzie taki sam jak przystanku Mokre – wyjaśnia nasz rozmówca.
Zatem budowla będzie miała długość 85 m. Obiekt będzie monitorowany, jego wyposażenie będzie stanowiła również wiata, gablota i tablice informacyjne. Peron będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych – z ograniczoną zdolnością poruszania się oraz dla niewidomych. Powinny zostać przygotowane miejsca postojowe dla rowerów.
Pasażerowie bliżej pociągów
Nowy przystanek jest już piątym, który powstał na trasie łączącej Lublin z Zamościem od czasu przywrócenia połączeń. W grudniu ubiegłego roku udostępniono peron w miejscowości Mokre koło Zamościa. Wcześniej wybudowano miejsca do wsiadania: Zagrody Kościół, Zamość Starówka i Zamość Wschód. Należy również odnotować poprawę lokalizacji przystanku w Izbicy, dzięki czemu peron znajduje się w miejscu dogodniejszym dla mieszkańców osady. Podobne rozwiązanie zastosowano w Nowinach (szlak Zwierzyniec Towarowy – Susiec), jednak wspomniany obiekt obsługiwany jest jedynie przez pociągi kursujące w sezonie.
Działania PKP PLK w zakresie poprawy dostępu nie ograniczają się jedynie do linii nr 69. Najwięcej prac w tym zakresie wykonano na linii nr 30 między Parczewem a Lublinem. Dzięki temu na trasie Lublin – Parczew Kolejowa jest 17 przystanków pośrednich. Wcześniej, kiedy na przełomie XX i XXI w. likwidowano połączenia pasażerskie takich miejsc było 11. Zwiększyła się również liczba przystanków na obsługiwanej sezonowo w ruchu pasażerskim linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa. Staraniem zarządcy infrastruktury kolejowej wybudowano nowe obiekty o nazwach: Ruda Huta, Majdan Stuleński oraz Okuninka Białe. Wcześniej do składów można było wsiąść w 7 miejscach. Warto odnotować także, że obecnie obsługiwane są wszystkie przystanki położone w Puławach, w tym Puławy Chemia i Puławy Azoty.
Kolejne inwestycje
Jak zapewnia Łukasz Kwasiborski, PKP PLK nadal zamierza inwestować w przystanki kolejowe. Na grudzień 2018 r. zaplanowano oddanie do eksploatacji oczekiwany m.in. przez mieszańców osiedla Czuby przystanek Lublin Zachód. Trzy lata później powinien zostać udostępniony peron Biała Podlaska Rozrządowa, z którego obecnie nie mogą korzystać podróżni. Jeśli dojdzie do skutku odbudowa łącznicy w Rejowcu to tam również powstanie nowy przystanek. Natomiast nie udało nam się uzyskać informacji na temat planów dotyczących budowy nowego peronu w Rykach, który miałby powstać w miejscu położonym najbliżej jednego z osiedli wymienionego miasta powiatowego.
Przebudowa peronu w Rejowcu Fabrycznym
Przedstawiciel zarządcy linii kolejowych zapowiada rozpoczęcie w tym roku prac mających na celu poprawę obsługi podróżnych na stacji Rejowiec. W ramach inwestycji przebudowany zostanie peron nr 2. W celu dostosowania obiektu do obsługi osób o ograniczonej zdolności poruszania się zamontowane zostaną windy. Roboty mają zakończyć się w 2018 r.