Wraz z wejściem w życie marcowej korekty rocznego rozkładu jazdy nastąpią duże zmiany w ruchu kolejowym na odcinku Biała Podlaska – Terespol. Podczas prac obejmujących głównie trzy stacje odwołanych zostało większość pociągów pasażerskich. Przez teren realizacji inwestycji pojadą składy towarowe, obsługujące transport ładunków na kierunku Wschód – Zachód.
Kontynuacja modernizacji linii nr 2Projekt pod nazwą „Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej E20 Siedlce – Terespol dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol” obejmuje odcinek Biała Podlaska – Terespol. Jak informuje PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach inwestycji zaplanowano modernizację trzech stacji: Biała Podlaska (odcinek stacyjny od km 171,300 do km 177,500); Małaszewicze (odcinek stacyjny od km 197,300 do km 202,550) i Terespol (odcinek stacyjny od km 207,400 do km 210,300). Podczas robót budowlanych wymienione zostaną nawierzchnia i podtorze, zmodernizowana sieć trakcyjna wraz z zasilaniem, będą przebudowane perony i przejazdy kolejowo-drogowe, powstaną nowa nastawnia i strażnice przejazdowe. Efektem prac będzie m.in. podniesienie prędkości dopuszczalnej dla pociągów pasażerskich do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. Roboty potrwają do 2020 r.
Więcej na temat projektu można znaleźć w artykule opublikowanym na naszym portalu. Szczątkowy ruch pasażerski
Od 11 marca realizacja kontraktu wchodzi w kolejną fazę. Spowoduje to duże ograniczenia w ruchu pasażerskim. Pociągi Polregio będą kursowały jedynie do stacji Chotyłów. Dalej zastąpią je autobusy komunikacji zastępczej. Więcej o organizacji przewozów regionalnych na wschodnim odcinku linii nr 2 można przeczytać
tutaj.
Część pociągów odwoła również PKP Intercity. Pociągi krajowe (TLK Niemcewicz oraz IC Starzyński – oba rel. Warszawa Zachodnia – Terespol) dojadą jedynie do stacji Biała Podlaska, a podróżni udający się do Chotyłowa, Małaszewicz i Terespola będą musieli przesiąść się do autobusów komunikacji zastępczej. Natomiast przez obszar realizacji inwestycji przejadą pociągi międzynarodowe, również z wagonami dostępnymi w komunikacji krajowej.
Transport ładunków pozostaje
Z uwagi na znaczenie Suchego Portu w Małaszewiczach w ruchu towarowym, do którego po torze szerokim docierają pociągi z kierunku wschodniego, utrzymanie sprawnych przejazdów przez obszar realizacji inwestycji ma zasadnicze znaczenie. Jak zapewnia „Rynek Kolejowy” Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK, zarządca infrastruktury odpowiednio przygotował się na czas realizacji inwestycji. – Podczas modernizacji zostanie zagwarantowana przepustowość, pozwalająca na realizację przewozów ładunków na kierunku Wschód – Zachód. Będziemy wykonywać modernizację stacji Biała Podlaska, Małaszewicze i Terespol, odpowiednio dostosowywać rozkład, by realizować przewozy – informuje „Rynek Kolejowy” Mirosław Siemieniec.
Do sprawnego transportu towarów z rejonu Małaszewicz przygotowywało się PKP Cargo, największy przewoźnik towarowy. W tonie uspokajającym w styczniu tego roku na nasze pytanie dotyczące utrudnień w realizacji przewozów po omawianym fragmencie „dwójki” odpowiedział Ryszard Jacek Wnukowski, rzecznik prasowy spółki. – PKP Cargo przygotowuje się do zaplanowanej na wiosnę 2018 roku modernizacji wschodniego odcinka linii nr 2. Terminy i zakres prac zostały omówione z PKP PLK. Wskazano przy tym potencjalne utrudnienia związane z prowadzonymi inwestycjami, zwłaszcza w rejonie stacji Małaszewicze, która przejmuje ruch pociągów z i do Brześcia, w tym przewozy realizowane na Nowym Jedwabnym Szlaku. Wymagać to więc będzie ścisłej współpracy zarządcy infrastruktury z przewoźnikiem oraz bieżącej koordynacji prowadzonych prac z wykonywaniem przewozów, aby zapewnić jak najlepszą obsługę transportowanych tą linią ładunków – zapewnił Ryszard Jacek Wnukowski.
W sprawnym transporcie ładunków na kierunku Wschód – Zachód może być pomocne przywrócenie ruchu kolejowego na przejściu granicznym Czeremcha – Wysokie Litewskie, co jest obecnie rozważane.
Można o tym przeczytać w komunikacie PKP PLK.