PKP Polskie Linie Kolejowe odbudowały linię kolejową nr 563 Rejowiec Zachodni – Rejowiec Południowy. Wykonana inwestycja usprawniła ruch towarowy po jednej z tras objazdowych dla modernizowanej linii nr 7. W przyszłym miesiącu prace powinny zakończyć się na posterunku odgałęźnym Kanie.
Linia nr 563 w eksploatacji
Przed kilkoma miesiącami informowaliśmy o pracach przy odbudowie łącznicy w Rejowcu między liniami nr 7 Warszawa – Dorohusk i nr 69 Rejowiec – Hrebenne. Linia o długości niespełna 2 km pozwala na jazdę pociągów z kierunku zachodniego na południe (np. z Lublina do Zamościa) bez zmiany czoła pociągu na stacji Rejowiec. Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, informuje „Rynek Kolejowy”, że przed kilkoma dniami linia została jest udostępniana przewoźnikom. – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oddały linię kolejową Rejowiec Zachodni – Rejowiec Południowy nr 563 do eksploatacji w dniu 13 października 2017 r. Po linii odbywa się ruch pociągów towarowych. Linia nr 563 umożliwia skrócenie czasu przejazdu na odcinku Lublin – Zawada oraz wyeliminowanie postojów na stacji Rejowiec związanych z koniecznością zmiany czoła pociągu na stacji (zmiana kierunku ruchu pociągów). Szacujemy, że docelowo, po uruchomieniu posterunku Kanie – będzie ona mogła obsłużyć ok. 50 pociągów w ciągu doby – wyjaśnia. Włączenie omawianej trasy do narodowej sieci „dróg żelaznych” odciąży stację Rejowiec, na której obecnie trwają prace torowe.
Linia nr 563 o długości 1,8 km pozwala na jazdę z prędkością 60 km/h. W trakcie prac wymieniono nawierzchnię, m.in. zabudowując kilka nowych rozjazdów, zmodernizowano 2 przejazdy kolejowo-drogowe (jeden kategorii C, drugi D). Sterowanie ruchem kolejowym odbywa się z nastawni Rejowiec w wykorzystaniem systemu Iskra firmy PKP-Elester.
Nadal przygotowują posterunek Kanie
Obecnie trwają jeszcze prace przy realizacji zadania powiązanego z odbudowywaną łącznicą. Jak podaje rzecznik prasowy PKP PLK, budowa posterunku odgałęźnego Kanie powinna zakończyć się w listopadzie. Po jego oddaniu do eksploatacji, zwiększona zostanie przepustowość linii nr 7 na odcinku Jaszczów – Trawniki – Rejowiec, co usprawni ruch pociągów na tym odcinku, zwłaszcza podczas zamknięć torowych. Stanie się to po podzieleniu szlaku o długości ok. 18 km na dwa krótsze odcinki.
Linia nr 561 także pracuje
Także z myślą o transporcie ładunków w ramach przygotowań tras objazdowych dla modernizacji linii nr 7, narodowy zarządca linii kolejowych przywrócił do ruchu również linię nr 561 Zadębie – Adampol, która wcześniej została wyłączoną z eksploatacji. Umożliwia ona wjazd na linię nr 30 Łuków – Lublin Północny pociągom jadącym ze stacji Świdnik oraz Lublin Tatary bez zmiany kierunku na stacji Lublin. Zatem ułatwia m.in. transport węgla z Jaszczowa do Kozienic przez Łuków i Dęblin. Jak informuje Mirosław Siemieniec, „skrót” wykorzystywany jest przez przewoźników towarowych. Średnio w ciągu miesiąca linią przejeżdża ponad 400 składów towarowych.
Na terenie województwa lubelskiego funkcjonuje jeszcze kilka innych łącznic. Więcej na ich temat można przeczytać
tutaj.