Prace między Lublinem a Garwolinem, których początek
ma nastąpić po 10 czerwca, spowodują
wstrzymanie ruchu kolejowego. Największe zmiany będą dotyczyły narodowego przewoźnika dalekobieżnego, którego większość pociągów kursujących po regionie korzysta z odcinka Lublin – Puławy.
Komunikacja zastępcza PKP Intercity i objazdy
Od 11 czerwca nastąpią bardzo duże zmiany w organizacji połączeń tego przewoźnika. – Składy kursujące na odcinku Warszawa – Lublin będą skierowane na
okrężną trasę przez Lubartów, Parczew, Radzyń Podlaski, Łuków, Siedlce i Mińsk Mazowiecki z postojami we wszystkich tych miejscowościach. Dla mieszkańców Puław (stacja Puławy Miasto) i Dęblina zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza. Autobusy dowiozą pasażerów do Łukowa, gdzie podróżni przesiądą się do pociągów w kierunkach Warszawy i Lublina.
Podróżni z Nałęczowa skorzystają natomiast z autobusów kursujących do Lublina, gdzie czekać będą na nich składy do stolicy. Stacja Pilawa nie będzie obsługiwana przez PKP Intercity. Modernizacja wpłynie również na kursowanie pociągów jadących z południa i zachodu Polski. Pasażerowie z Krakowa, Katowic, Kielc oraz Wrocławia dojadą składami PKP Intercity do Dęblina. Stamtąd zostaną zabrani autobusową komunikacją zastępczą do Lublina. Po drodze autokary zatrzymają się również w Nałęczowie i Puławach (stacja Puławy Miasto) – opisuje „Rynkowi Kolejowemu” Anna Zakrzewska z Zespołu Prasowego PKP Intercity.
Jak dodaje przedstawicielka przewoźnika, pojazdy realizujące komunikację zastępczą nie będą starsze niż 12 lat. Ponadto mają być wyposażone w klimatyzację i toaletę. Możliwy w nich będzie przewóz osób na wózkach, a także transport większego bagażu, w tym złożonych wózków dziecięcych i rowerów, w luku bagażowym.
Między Lublinem a Warszawą taniej, ale dłużej
W tym miejscu należy odnotować, że w ramach promocji Bilet Taniomiastowy przewoźnik obniżył ceny biletów na pociągi kursujące po trasie objazdowej oraz dla odcinków obsługiwanych przez komunikację zastępczą. Wynika to zapewne z wydłużonego czasu przejazdu, który przykładowo dla odcinka Lublin – Warszawa Centralna, zgodnie z rozkładem jazdy, będzie wynosił ok. 3 godzin. Warto odnotować, że jeden z pociągów TLK Polesie relacji Chełm – Warszawa Zachodnia obsłuży, obok „standardowych” stacji Lubartów, Parczew i Radzyń Podlaski, również Bystrzycę koło Lublina, Ciecierzyn, Lublin Północny, Lublin Zadębie i Niemcy.
Warto przypomnieć, że w analogicznej sytuacji na linii E20 Warszawa-Poznań (remont również rozpoczyna się w czerwcu) cena za kurs trasą objazdową… miała wzrosnąć.
Pisaliśmy o tym tutaj. Po interwencji "Rynku Kolejowego" PKP Intercity zmieniło zdanie i
obniży ceny biletów.
PolRegio
Wbrew
wcześniejszym zapowiedziom utrzymane zostaną również połączenia PolRegio Lublin – Dęblin. Będą to jednak maksymalnie tylko 4 pary połączeń na dobę. W dodatku autobusy nie obsłużą przystanków osobowych Stasin Polny, Czesławice, Puławy Chemia oraz stacji Puławy Azoty. Jak wynika z dokumentacji przetargowej będą miały dodatkowe postoje w Dęblinie, Lublinie i w Nałęczowie. Czas przejazdu określono na ok. 2 godzin.
Przewozy Regionalne Oddział Lubelski wybrał już przewoźnika autobusowego, który będzie realizował komunikację zastępczą. Jest to firma Mariusz Franków Firma Handlowo-Usługowa z Malawy (Gmina Bircza). Przewoźnik ma zapewnić pojazdy nie starsze niż z 2005 r., mają być wyposażone w 50 miejsc siedzących lub 40 miejsc siedzących i 2 miejsca do przewozu osób na wózkach. Wszystkie pojazdy mają być wyposażone w sprawną klimatyzację i ogrzewanie. Komunikację zastępczą na linii nr 7
uruchomią też Koleje Mazowieckie.