Jaka będzie rola Przewozów Regionalnych po rozszerzeniu siatki połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej? W przyszłym roku poziom pracy eksploatacyjnej ogólnopolskiego przewoźnika na terenie województwa łódzkiego nie ulegnie znaczącej zmianie. Spółka chciałaby rozpocząć przy tym proces negocjacji wielkości zamówienia ze strony UMWŁ w roku 2020 i później.
Dziś łódzki przewoźnik należący do samorządu województwa łódzkiego dysponuje jedynie 20 jednostkami Stadler Flirt. Po dostawach kolejnych pojazdów – Impulsów z nowosądeckiego Newagu – siatka jego połączeń ma ulec istotnej rozbudowie w północnej (Kutno – Łowicz – Skierniewice), wschodniej (Łódź – Tomaszów Mazowiecki) i południowej (Łódź – Radomsko) części regionu. Pierwsze dodatkowe kursy pojawią się w ofercie ŁKA w grudniu, wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy.
W przyszłym roku bez większych zmian
Przynajmniej w początkowym okresie nie będzie to oznaczać spadku wielkości zamówienia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego na usługi PR (Polregio). – Oddział Łódzki Przewozów Regionalnych świadczy usługi na podstawie umowy zawartej z UMWŁ w zakresie publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym. Umowa obowiązuje w okresie od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2019 r. Praca eksploatacyjna wykonywana przez Przewozy Regionalne – Oddział Łódzki w okresie realizacji umowy w roku 2018 i w roku 2019 będzie kształtować się na porównywalnym poziomie – mówi Anna Piotrowska, rzecznik prasowy oddziału PR.
Pomimo rozpoczęcia prac nad przyszłorocznym rozkładem jazdy, co jest nieuniknione w obliczu kalendarza składania wniosków o dostęp do infrastruktury, PR nie wskazują na razie, na jakich liniach w związku z przejęciem przewozów przez ŁKA ich praca eksploatacyjna mogłaby spaść, a na jakich – w konsekwencji – wzrosnąć.
PR szukają dla siebie miejsca w dłuższym horyzoncie czasowym
W związku z planowanym intensywnym rozwojem Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej nie jest jasne, jaką rolę w dłuższej perspektywie czasu miałyby w regionie łódzkim pełnić pociągi PR. – Wystąpiliśmy do organizatora przewozów z prośbą o rozpoczęcie negocjacji w sprawie warunków umowy o świadczenie usług na rok 2020 i lata kolejne – informje nas jedynie Anna Piotrowska. Dotychczas UMWŁ wskazywał jednoznacznie, że Przewozy Regionalne zachowają pewien pakiet usług, w tym przede wszystkim dotyczących kursów wybiegających poza granice województwa.
Obecnie Przewozy Regionalne obsługują samodzielnie trasy z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego i Spały oraz do Piotrkowa Trybunalskiego, Radomska i Częstochowy, a także z Kutna przez Łowicz do Skierniewic i z Tarnowskich Gór do Wielunia. Zachowały także obsługę części połączeń z Łodzi do Skierniewic, z Łodzi do Kutna (i dalej do Torunia) i z Łodzi do Sieradza (i dalej do Wrocławia i Poznania). Prowadzą też przewozy z Łodzi do Warszawy pociągami kategorii interRegio.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.