Samorząd województwa łódzkiego przeznaczy 32 mln zł z RPO na remont linii kolejowej nr 16 pomiędzy Zgierzem a Ozorkowem. W opinii władz regionu przesunięcie tych środków pozwoliło na uratowanie dwóch inwestycji – także tej związanej z przebudową Łodzi Kaliskiej. Operacja była możliwa dzięki sfinansowaniu robót w Łodzi z budżetu centralnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego poinformował o zmianie przydziału środków z Regionalnego Programu Operacyjnego przeznaczonych na inwestycje kolejowe. Z funduszy unijnych nie będzie bowiem dotowana przebudowa stacji Łódź Kaliska – tę w całości sfinansuje budżet państwa. Samorząd „zaoszczędził” więc 68 mln zł – jak zapewniają władze regionu, kwota ta zostanie przeznaczona na przedsięwzięcia związane z transportem kolejowym.
Schreiber: Współpraca rządu i UMWŁ daje postęp w inwestycjachWiemy już, jak wydatkowane będą pierwsze ok. 32 mln zł. – Część zaoszczędzonej kwoty została dołożona do modernizacji torów między Zgierzem a Ozorkowem (linia nr 16 Łódź-Widzew – Kutno) – czytamy w przesłanym nam komunikacie Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej UMWŁ. Wcześniej informowaliśmy za marszałkiem Grzegorzem Schreiberem, że środki zostaną skierowane na remont linii nr 14, należy jednak uznać to za pomyłkę. W opinii władz samorządowych współpraca rządu i Urzędu Marszałkowskiego pozwoliła zarządcy infrastruktury nie rezygnować z ważnych robót na trasie do Kutna.
– Bez dotacji ta inwestycja PKP by nie ruszyła – stwierdzają jednoznacznie służby prasowe UMWŁ. – Dzięki współpracy rządu Mateusza Morawieckiego i samorządu województwa łódzkiego mamy postęp w naszych działaniach, jeżeli chodzi o możliwości inwestycyjne województwa łódzkiego – komentuje obecną sytuację Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego. W podobnym tonie wypowiadał się w środę w Łodzi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, który podkreślał, że od pół roku współpraca zarządcy z władzami regionu łódzkiego przebiega dużo lepiej.
Wyższa prędkość, ale bez drugiego toruDofinansowane z łódzkiego RPO roboty mają objąć odcinek linii nr 16 o długości 21 km, ale mają być częścią szerszej inwestycji (w ramach oddzielnych zamówień planowany jest remont odcinka Ozorków – Łęczyca, a także linii nr 15 pomiędzy Łodzią Kaliską a Zgierzem). Zarządca insrastruktury chce, by działania wykonawcy zakończyły się najpóźniej w październiku 2021 r. Złożone w przetargu na projekt i prace budowlane oferty
znacznie przekroczyły założony kosztorys.
Po remoncie znacząco wzrosnąć ma dopuszczalna prędkość – dla pociągów pasażerskich z 70 do 120 km/godz. Nie jest natomiast obecnie planowana dobudowa drugiego toru. Podstawowy wylot z aglomeracji łódzkiej na północ nadal będzie więc miał charakter linii jednotorowej z mijankami.