Ile wynosi stawka dopłaty do jednego pociągokilometra realizowanego przez Polregio na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego? Przewoźnik twierdzi, że praca eksploatacyjna jest jego tajemnicą handlową. Rozkład jazdy jest jednak dostępny publicznie, a jego analiza pozwala na wskazanie i wielkości przewozów, i kwoty, jaką podatnik dopłaca do obsługi połączeń.
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego
zdecydował się na zawarcie zaledwie rocznego kontraktu z Polregio (wówczas spółka występowała jeszcze pod nazwą Przewozy Regionalne). – Wielkość rekompensaty to 47 mln 551 tys. 973 zł – poinformował nas Dominik Lebda, rzecznik prasowy przewoźnika. Nie udzielił on jednak bardziej szczegółowych informacji dotyczących kontraktu, w szczególności pozwalających na wskazanie średniej stawki dopłaty do każdego pociągokilometra.
– Wielkość pracy eksploatacyjnej i pozostałe kwestie finansowe stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa – tłumaczy bowiem nasz rozmówca. Wiemy jednak, obsługę jakich linii komunikacyjnych obejmuje umowa, a rozkład jazdy – przynajmniej ten obowiązujący do połowy grudnia (a w zasadzie jego założenia) – jest publicznie dostępny. Choć nasze wyliczenia będą obarczone pewnym błędem, spróbujmy więc oszacować, ile podatnik musi dopłacić do kilometra przejechanego przez pociąg Polregio na terenie województwa łódzkiego.
PoliczmyPierwszą z linii objętych umową jest trasa Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia. Stacje te dzieli 136 km. 7 par pociągów kursuje w dni robocze oprócz sobót, jedna – sześć dni w tygodniu (dni kursowania poszczególnych pociągów w obu kierunkach nieco się różnią, ale sumują się do takiej samej liczby dni). W 2020 r. jest 256 dni roboczych i 314 dni, które nie są niedzielami. Pociągi te przejeżdżają więc łącznie 572 tys. 832 km, licząc kursy w obie strony.
Podobne obliczenia wykonajmy dla pozostałych wskazanych w umowie relacji. Na linii Łódź Fabryczna – Warszawa Centralna (131 km; 2 pary pociągów w dni robocze) realizowanych ma być łącznie 134 tys. 144 km, na linii Łódź Fabryczna – Radomsko – granica województwa (Bobry; dalej do Częstochowy) z pominięciem Koluszek (113 km; jeden kurs w dni robocze w jedną stronę) – 28 tys. 928 km, a na linii biegnącej w tej samej relacji, ale przez Koluszki (116 km; 5 par pociągów codziennych, jedna w dni robocze, jeden dodatkowy kurs w dni robocze tylko w jednym kierunku) – 512488 km.
Do tego doliczyć należy pociągi Łódź Kaliska – Częstochowa na odcinku do Bobrów (125 km; jedna para kursów codziennych i jeden dodatkowy kurs w jedną stronę w dni robocze) – 123 tys. 250 km, jeden codzienny kurs z Radomska do Łodzi Fabrycznej (110 km) – 40 tys. 150 km, a także połączenia z Koluszek do Częstochowy na odcinku łódzkim (90 km; jeden kurs codzienny i cztery realizowane w dni robocze, licząc łącznie w obu kierunkach) – 125 tys. 010 km. Dodatkowo uwzględnić trzeba jeden kurs z Koluszek do Piotrkowa Trybunalskiego realizowany w dni robocze (39 km) – 9 tys. 984 km. Listę linii komunikacyjnych przebiegających po „wiedence” uzupełniają pojedyncze kursy z Piotrkowa i Radomska do Częstochowy – odpowiednio 13 tys. 056 km i 1 tys. 536 km.
Kontrakt obejmuje także kursowanie dwóch codziennych pociągów z Łodzi do Wrocławia (ale nie do Poznania, te ujęte są w innej umowie) na 83-kilometrowym odcinku do Skalmierza. Przekłada się to na realizację 121 tys. 180 km. Polregio realizuje też na zlecenie UMWŁ przewozy pomiędzy Łodzią a Toruniem (samorządy rozliczają się wzajemnie wykonaną pracą eksploatacyjną, więc należy policzyć jedynie dwa codzienne kursy, ale za to w pełnej relacji 177 km), łącznie 258 tys. 420 km. Listę pociągów międzywojewódzkich zamykają połączenia z Wielunia-Dąbrowy do Tarnowskich Gór na odcinku leżącym w województwie łódzkim, a więc do Dzietrznik (16 km; 5 par pociągów, z czego dwie jedynie w dni robocze) – 51 tys. 424 km.
Na koniec podsumujmy, ile kilometrów zakontraktowano na jedynej w regionie łódzkim spalinowej trasie do Opoczna. Dawne PR realizują tam trzy pary codziennych kursów Opoczno – Łódź Kaliska – Opoczno (89 km w jedną stronę), co przekłada się na 194 tys. 910 km. Do tego należy doliczyć kursy z Opoczna do Tomaszowa Mazowieckiego (26 km; trzy pary codzienne, jedna w dni robocze i jedna od poniedziałku do soboty oprócz świąt). Daje to 86 tys. 164 km.
Wynik? Ponad 20 złotych za kilometrSumarycznie więc Polregio uruchamia na zlecenie UMWŁ pociągi przejeżdżające w skali roku ok. 2 mln 273 tys. 476 km. Przeciętna dopłata do jednego pociągokilometra wynosi zatem w przybliżeniu 20 zł 92 gr. Zaznaczmy przy tym, że wynik ten jest w pewnej mierze nieprecyzyjny. Nie uwzględnia bowiem zmian w rozkładzie obowiązującym od połowy grudnia 2020 r., które być może są już przedmiotem ustaleń obu stron umowy, przyjęliśmy też pewne zaokrąglenia dotyczące długości odcinków między stacjami (do pełnych kilometrów) i na odcinkach granicznych (do punktu handlowego, który wskazało Polregio).
W poniedziałek 10 lutego zadaliśmy Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Łódzkiego pytania o wielkość pracy eksploatacyjnej zleconej Polregio i o wysokość stawki za pociągokilometr wypłacanej Polregio i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Czekamy na odpowiedź.