Wciąż nie wiadomo, kiedy do eksploatacji powróci jedyny istniejący zespół trakcyjny Acatus. Należąca do samorządu województwa łódzkiego jednostka ED59-01 wciąż przechodzi badania zlecone przez producenta, bydgoską Pesę,, które mają umożliwić wydanie nowej dokumentacji typu taboru. Pierwsze jej świadectwo typu utraciło bowiem ważność w 2016 r.
Przedłuża się przymusowy przestój w eksploatacji jedynego wyprodukowanego egzemplarza jednostki Pesa Acatus o oznaczeniu serii ED59. Należący do samorządu województwa łódzkiego pojazd nie ma obecnie aktualnej dokumentacji umożliwiającej poruszanie się po sieci kolejowej. Wydane w 2006 r. dopuszczenia ważne były bowiem jedynie przez dziesięć lat. Wystawiane przez Urząd Transportu Kolejowego świadectwo typu miało charakter czasowy ze względu na to, że certyfikowana jednostka jest egzemplarzem prototypowym.
Acatus odstawiony od kwietnia 2016 r.
Łódzki oddział Przewozów Regionalnych, który eksploatował pojazd, musiał więc wyłączyć go z użytkowania już w pierwszej połowie 2016 r., a więc dwa lata po zakończeniu jego pierwszej naprawy rewizyjnej. Od tamtej pory właściciel Acatusa stara się o uzupełnienie niezbędnej dokumentacji. Jej uzyskaniem zająć się ma producent prototypu, bydgoska Pesa.
– Elektryczny zespół trakcyjny serii ED59 nr 01 nadal znajduje się w dyspozycji producenta pojazdu, Pesa Bydgoszcz SA, w celu wykonania niezbędnych prób i badań związanych z uzyskaniem bezterminowego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji – powiedział nam Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. – Badania na zlecenie Pesy prowadzi Instytut Pojazdów Szynowych w Poznaniu – dodał. Na razie niemożliwym wydaje się natomiast określenie, kiedy Acatus będzie mógł ponownie obsługiwać trasy regionu łódzkiego.
UMWŁ czeka na informację, kiedy otrzyma niezbędne dokumenty
– Oczekujemy na informację, kiedy badania zostaną zakończone, a zezwolenie bezterminowe będzie wydane – powiedział bowiem nasz rozmówca. Przedstawiciel samorządu nie odpowiedział natomiast jednoznacznie, czy pod względem technicznym jednostka pozostaje w pełni sprawna. Nie wiemy też, dlaczego trwające już szereg miesięcy procedury certyfikacyjne jeszcze się nie zakończyły.
Skomplikowane losy Acatusa były opisywane na naszych łamach już kilkakrotnie. Zamówiony w przetargu na jeden pojazd trzyczłonowy ED59-01 został dostarczony w 2006 r. Początkowo obsługiwał połączenia regionalne, m.in. na linii Łódź – Skierniewice, później – uruchomione w 2009 r. kursy interRegio z Łodzi do Warszawy. Kilkakrotnie był wyłączany z eksploatacji na dłużej. Najdłuższy z przestojów trwał trzy lata. Od 2011 do 2013 r. trwały bowiem negocjacje z producentem, który był jedynym podmiotem mogącym przeprowadzić naprawę rewizyjną. Kolejne pół roku zajął sam proces naprawy. Problemem okazywało się także usuwanie niektórych awarii, bo na rynku brak jest części zamiennych do jedynej jednostki serii.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.