PLK wyremontuje jeden z łódzkich wiaduktów kolejowych. Na niemal trzy miesiące zamknięty będzie więc odcinek Łódź Arturówek – Zgierz. Uruchomiona będzie komunikacja zastępcza w nietypowej relacji do Zgierza-Kontrewersu.
Na początku tygodnia informowaliśmy o
planowanych na lipiec pracach na linii nr 16 pomiędzy Ozorkowem a Łęczycą. PKP PLK zapowiada jednak także roboty na początkowym fragmencie tej łączącej Łódź z Kutnem trasy. Będą one wymagać czasowego zamknięcia ruchu pomiędzy Łodzią a Zgierzem.
Przystosują wiadukt do prędkości 120 km/h – Przebudowany zostanie wiadukt nad ul. Łagiewnicką w Łodzi – zapowiada Łukasz Kwasiborski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Roboty obejmą m.in. wymianę ustroju nośnego, balustrad na ustroju nośnym i przyczółkach oraz schodów dla obsługi, a także naprawę umocnień stożków przyczółków – opisuje. Prace rozpoczną się już 11 czerwca, a więc wraz z wejściem w życie kolejnej korekty rozkładu jazdy, i potrwają do 2 września.
– Wykonawcą robót jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Szacunkowa wartość realizacji zadania to 1,2 mln zł netto – mówi przedstawiciel PKP PLK. Remont ma zwiększyć nośność wiaduktu i przystosować go do prowadzenia ruchu z prędkością 120 km/h. – Przebudowa pozwoli też na bezkolizyjne prowadzenie ruchu drogowego pod wiaduktem w ciągu ul. Łagiewnickiej z zachowaniem skrajni drogowej 4,5 m – informuje zarządca infrastruktury.
Podróżni utracą skomunikowanie, ale dowiezie ich autobusPrzeznaczony do remontu obiekt znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku Łódź Arturówek, ostatniego z trzech pośrednich znajdujących się na terenie Łodzi. Choć żaden z nich nie pełni roli posterunku ruchu, zarządca infrastruktury zdecydował się utrzymać komunikację pomiędzy Łodzią-Widzewem a Arturówkiem. Choć z pewnością znacząco zmieni się obowiązujący tam rozkład jazdy, dojazd na Stoki i Marysin zostanie zachowany – to istotne, bo wprowadzenie komunikacji zastępczej na łódzkim odcinku trasy wiązałoby się z wyjątkowo dużym wydłużeniem czasu przejazdu, które podważałoby sens jej kursowania.
Autobusy przejmą natomiast ruch do satelickiego Zgierza. Jak zapowiada Łukasz Kwasiborski, autobusy nie skończą jednak biegu przed dworcem Zgierz, a zostaną skierowane do przystanku Zgierz Kontrewers (dawniej Jedlicze Łódzkie). Najprawdopodobniej jest to związane z utratą skomunikowań na pociągi w kierunku Kutna. Trasa Łódź Widzew – Zgierz ma natomiast znaczenie głównie w ruchu aglomeracyjnym. Brak możliwości przesiadki skutkowałby więc zerwaniem połączeń do północnych dzielnic Zgierza, skąd podróżni dojeżdżają do pracy czy szkoły w Łodzi.
Wpływ także na kursy dalekobieżneJuż wczoraj wskazywaliśmy, że
roboty będą miały także wpływ na ruch dalekobieżny. PKP Intercity skieruje bowiem swoje pociągi przez Łódź Chojny, Łódź Kaliską i Łódź Żabieniec. Choć zwiększa to ich dostępność dla łodzian, wiąże się z wydłużeniem czasu przejazdu dla przejeżdżających przez to miasto tranzytem.
Odcinek linii nr 16 pomiędzy Łodzią-Widzewem a Zgierzem do 2014 r. w ruchu pasażerskim używany był jedynie sporadycznie, miał natomiast duże znaczenie dla przewoźników towarowych. Remont trasy wraz z odbudową trzech przystanków pośrednch pozwolił na uruchomienie tam kursów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Później z tego fragmentu tzw. łódzkiej kolei obwodowej zaczęło korzystać również PKP Intercity. Spółka kieruje tamtędy część pociągów przelotowych.