Na mocy decyzji zarządu PKP PLK S. A. w tunelu, który połączy dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec, powstaną dwa przystanki pośrednie. Jeden z nich zostanie zlokalizowany pod skrzyżowaniem al. Kościuszki z Zieloną i Zachodnią. To sukces łódzkich organizacji pozarządowych oraz władz Łodzi i regionu, które kampanię na rzecz stacji w tunelu prowadziły od wielu lat.
Znaczenie decyzji o budowie stacji pod al. Kościuszki, nazwanej roboczo Łódź Centrum, trudno przecenić. Miejsce, w którym zaplanowano jej powstanie, to punkt przecięcia przyszłej podziemnej linii kolejowej z najważniejszą linią tramwajową w mieście (trasa północ - południe, tzw. Łódzki Tramwaj Regionalny). 200 metrów dalej znajduje się najważniejszy łódzki deptak, centrum życia rozrywkowego i ważny ośrodek handlowy - ul. Piotrkowska. W pobliżu ulokowano też wiele urzędów, instytucji i innych generatorów ruchu. Kolej aglomeracyjna (na przystanku nie zatrzymywałyby się pociągi dalekobieżne) jako szybki i niezależny od korków ulicznych środek dojazdu w tak kluczowe miejsce miałaby więc zagwarantowaną dużą frekwencję, sam dojazd do centrum zostałby zaś znacznie usprawniony.
Rok temu: budowa zagrożona?Wiosną ubiegłego roku zaczęły jednak pojawiać się przecieki na temat zagrożenia dla budowy stacji. Wątpliwości wzbudzała postawa inwestora (PKP PLK) oraz wykonawcy uzupełniającego studium wykonalności. - Wykonawca, zamiast zaproponować rozwiązanie trudności, na które się powołuje – chodzi o problemy z nachyleniami toru oraz rzekomą niemożność budowania stacji pod prywatnymi nieruchomościami (choć i tak pod nimi właśnie będzie biegł tunel) – próbuje na siłę udowadniać, że stacja Centrum jest niemożliwa do wykonania –
mówił „Rynkowi Kolejowemu” ekspert Łódzkiej Inicjatywy na rzecz Przyjaznego Transportu Tomasz Bużałek.
Pod koniec czerwca ŁIPT zorganizowała happening, którego uczestnicy domagali się budowy stacji. Przyłączyła się do niego prezydent Łodzi Hanna Zdanowska,
proponując publicznie udział Urzędu Miasta w finansowaniu inwestycji. Następnego dnia biuro prasowe łódzkiego Urzędu Marszałkowskiego ogłosiło, że - po rozmowie marszałka Witolda Stępnia z członkiem zarządu PKP PLK S. A. Marcinem Mochockim -
twórcy studium ponownie przeanalizują możliwość budowy przystanku Łódź Centrum.
Przetarg dopiero w 2017 r., czasu coraz mniejDruga ze stacji pośrednich zostanie wybudowana w rejonie centrum handlowego Manufaktura. Wedle założeń pierwszego studium wykonalności z 2011 r. miała ona być jedyną stacją między podziemnym dworcem w centrum a dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Protesty społeczne skłoniły jednak PKP PLK do zlecenia opracowania studium uzupełniającego.
Opóźnieniu ulegnie natomiast przetarg na budowę tunelu. Zostanie on ogłoszony dopiero w przyszłym roku, zamiast - jak pierwotnie planowano - w połowie bieżącego. Ponieważ inwestycja będzie dofinansowywana z funduszy europejskich, musi zostać zakończona i rozliczona do końca 2023 roku.