Już w przyszłym miesiącu PKP PLK ogłosi przetarg na budowę podziemnej linii kolejowej, łączącej dwa najważniejsze łódzkie dworce. Realizowana w formule „Projektuj i buduj” inwestycja ma kosztować ok. 2 miliardów złotych. Po rozstrzygnięciu przetargu w drugiej połowie przyszłego roku będzie można rozpocząć drążenie tunelu w 2018 r. i zakończyć je przed rokiem 2022.
Jako powód przyspieszenia PKP PLK podaje chęć ukończenia prac przed wystawą Expo 2022, którą Łódź spodziewa się gościć. Przewodnim motywem wystawy ma być rewitalizacja miasta, w której jedną z głównych ról ma odegrać właśnie sprawny transport kolejowy. O prawdopodobnej możliwości przyspieszenia
mówił już wiosną prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, jednak dopiero teraz pojawiły się związane z tym planem konkrety. Koszt budowy tunelu będzie sięgał według szacunków aż 2 miliardów złotych, jednak większość z tej kwoty pokryje dofinansowanie ze środków unijnych.
Tunel bardzo potrzebnyRola tunelu w docelowym układzie łódzkiego węzła będzie niebagatelna. Po raz pierwszy w historii pociągi dalekobieżne jadące tranzytem przez Łódź będą mogły być kierowane przez stację w ścisłym centrum miasta, i to zarówno na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska), jak i północ – południe (Widzew – Fabryczna – Żabieniec). W połączeniu z już dokonanymi i planowanymi modernizacjami prowadzących do miasta linii pozwoli to na radykalną poprawę obsługi miasta w ruchu dalekobieżnym, a także ułatwi korzystanie z kolei mieszkańcom śródmieścia.
Równie ważne będą jednak korzyści w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym. Dzięki tunelowi pociągi staną się środkiem transportu zapewniającym najszybszy dojazd do centrum Łodzi z innych ośrodków aglomeracji, a także z niektórych osiedli samego miasta (Widzew, Żabieniec, Radogoszcz, a po planowanym wybudowaniu przystanku także Retkinia). Kolej stanie się więc liczącym się środkiem transportu na terenie samego miasta. Po oddaniu podziemnej linii kolejowej do użytku Łódzka Kolej Aglomeracyjna planuje skierować przez nią pociągi do Sieradza, Koluszek, Łowicza i Kutna oraz Piotrkowa Trybunalskiego i Tomaszowa Mazowieckiego (ich relacje zostaną połączone). Wspólna częstotliwość bazowa oraz równe odstępy między odjazdami pozwolą na zaoferowanie w godzinach szczytu
kursów na wspólnym odcinku Łódź Widzew – Łódź Manufaktura co 10 minut, co przybliży kolej w tunelu średnicowym do standardów typowej szybkiej kolei miejskiej.
Strategiczny przystanek Łódź Centrum
Kluczowa dla powodzenia tego planu jest jednak zlokalizowana pod skrzyżowaniem al. Kościuszki – Zielona stacja Łódź Centrum. Mimo relatywnie niewielkiej odległości od dworca Łódź Fabryczna to właśnie ona zapewni bezpośredni dojazd do samego serca miasta i do najważniejszej trasy tramwajowej (tzw. Łódzki Tramwaj Regionalny), który w innym przypadku wymagałby dodatkowych kilkunastu minut dojścia pieszego lub niewiele krótszej jazdy tramwajem.
Pozwala to zrozumieć determinację, z jaką łódzkie organizacje pozarządowe zajmujące się zrównoważonym transportem, samorząd województwa, a od pewnego momentu także władze miasta walczyły o budowę podziemnej stacji. Początkowo zarządca infrastruktury kolejowej nie planował bowiem jej budowy. Wypadki nabrały tempa po zorganizowanej przez społeczników demonstracji, do której przyłączyła się prezydent Hanna Zdanowska, ogłaszając, że
Urząd Miasta jest gotowy dopłacić do budowy strategicznego przystanku. Decyzja o lokalizacji w tunelu dwóch przystanków (Łódź Centrum i Łódź Manufaktura)
została ostatecznie ogłoszona w maju bieżącego roku.