PKP Intercity zmienia swoje pierwotne plany i skieruje część swoich pociągów przez Łódź Kaliską. Przepustowość szlaku Łódź Widzew – Zgierz nie jest bowiem wystarczająca. Podczas jego remontu nie zdecydowano się na odbudowę mijanki na Radogoszczu.
W czerwcu tego roku PKP Intercity zapowiedziało, że po otwarciu podziemnego dworca Łódź Fabryczna spółka zamierza niemal całkowicie wycofać się z obsługi dworca Łódź Kaliska.
Miały wyłącznie zaczynać tam bieg pociągi sezonowe uruchamiane w okresie wakacji letnich. Wszystkie pozostałe startowałyby na Dworcu Fabrycznym albo kursowałyby trasami Łódź Widzew – Zgierz i Łódź Retkinia – Pabianice. Dzięki temu czas przejazdu przez miasto miał ulec istotnemu skróceniu.
Zbyt mała przepustowość jednotorowego szlakuOstatecznie jednak przewoźnik utrzyma w nowym rozkładzie jazdy obowiązującym od 11 grudnia kilka kursów przejeżdżających przez tę pełniącą obecnie rolę głównej stację. – Pociągi z Katowic do Gdyni i jeden pociąg z Krakowa do Gdyni pojadą przez Łódź Widzew, Łódź Kaliską, Łódź Żabieniec i Zgierz – potwierdza Marta Ziemska z Biura Prasowego PKP Intercity. Trasą Łódź Widzew – Zgierz przez Arturówek (bez postoju) skierowane mają być natomiast, podobnie jak obecnie, pociągi z Krakowa do Szczecina, a także jeden kurs Katowice – Szczecin.
Przyczyną takiego stanu nie jest jednak chęć lepszego obsłużenia aglomeracji łódzkiej czy zaoferowania podróżnym możliwości skorzystania z dworca Łódź Kaliska położonego bliżej centrum miasta niż Widzew. – Zaplanowana organizacja ruchu wynika z niskiej przepustowości jednotorowego szlaku Łódź Widzew – Zgierz – tłumaczy przedstawicielka przewoźnika. Istotne stają się więc problemy wynikające z wybranego wariantu remontu początkowego fragmentu linii nr 16.
14 km bez możliwości mijania się składówZdecydowano się wówczas bowiem nie odbudowywać mijanki przy dawnym przystanku Łódź Radogoszcz (obecnie przeniesiony o kilkaset metrów pod nową nazwą Łódź Marysin), który leżał niemal dokładnie w połowie odcinka. W efekcie powstał bardzo długi, bo 14-kilometrowy szlak jednotorowy z czasem przejazdu rzędu 12 – 15 min. Oprócz pociągów dalekobieżnych z trasy korzystają także kursy o charakterze miejskim uruchamiane przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną.
O ile jednak ograniczenia techniczne mają negatywny wpływ na czas przejazdu dla podróżnych jedynie przejeżdżających przez Łódź (droga przez Łódź Kaliską jest o ok. 20 min dłuższa), o tyle – paradoksalnie – zdecydowanie korzystnie oddziałują na pozycję kolei z punktu widzenia samej Łodzi. Dworzec Kaliski jest bowiem relatywnie dobrze skomunikowany ze Śródmieściem. Stacje Chojny i
Żabieniec zapewniają zaś dobrą obsługę odpowiednio południowej i północnej części miasta.