Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódź Kaliska: Po dwóch dekadach przebudowa stacji będzie dokończona

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
11-07-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódź Kaliska: Po dwóch dekadach przebudowa stacji będzie dokończona
fot. Roman CzubińskiŚlepo zakończone tory - za nimi niedokończony wiadukt
Stację Łódź Kaliska czekają w najbliższych latach poważne zmiany. PKP PLK w porozumieniu z łódzkim Urzędem Marszałkowskim odda do użytku tory na niedokończonym od lat wiadukcie wschodnim, poprawiając przepustowość w kierunku stacji na Chojnach. Jednocześnie północna głowica stacji zostanie przebudowana z myślą o przyszłym włączeniu linii przez tunel średnicowy do dworca Łódź Fabryczna.

Budowa wiaduktu została przerwana w roku 1998, zanim zdążono ułożyć tory. Od tego czasu w miejscu planowanego torowiska zdążyły wyrosnąć spore drzewa. Zdaniem dyrektor Departamentu Infrastruktury UMWŁ Teresy Woźniak czas na dokończenie inwestycji jest optymalny. – Obecnie pociągi PKP IC oraz szereg pociągów regionalnych nie wjeżdża na stację Łódź Kaliska, kierując się na dworzec Łódź Fabryczna. Powrócą na nią w 2022 r., gdy zakończy się budowa tunelu średnicowego. Musimy wykorzystać ten czas na dokończenie budowy wiaduktu wschodniego i modernizację stacji – tłumaczy urzędniczka.

Łącznik zostaje jako awaryjny

Inwestycja rozpocznie się jednocześnie z przebudową układu torowego stacji Łódź Kaliska dla potrzeb włączenia przyszłej linii wychodzącej z tunelu średnicowego. – Przekonaliśmy do tego PKP PLK. Oddanie do użytku obydwu inwestycji zbiegnie się ze sobą w czasie. Przywrócimy pierwotne zamierzenie z czasów przebudowy dworca przed przeszło 30 laty – podkreśla marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień.

Na wiadukt zostaną przeniesione dwa perony – wydłużone 4 i 5, obecnie położone na północ od budynku dworca (peron nr 6 zostanie natomiast zlikwidowany). Peron 4, położony częściowo na wiadukcie, będzie jednokrawędziowy, podczas gdy nr 5 będzie miał charakter wyspowy. Będą z nich odjeżdżać pociągi w kierunku stacji Łódź Chojny, uruchamiane głównie przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną, choć z peronu nr 5 ma korzystać także PKP IC. Pozwoli to na wyeliminowanie kolizji z linią sieradzką, odciążając wybudowany pod koniec lat 80. ubiegłego wieku prowizoryczny tor łącznikowy, pozwalający na przejazd w kierunku Chojen z peronów zachodnich. Po zakończeniu inwestycji będzie on wykorzystywany tylko w sytuacjach awaryjnych.

Wygodniejszy węzeł przesiadkowy

Łącznie na wiadukcie zostaną ułożone cztery tory, co oznacza, że jeden z nich będzie pozbawiony krawędzi peronowej. – Układ stacji został przygotowany w uzgodnieniu z PKP PLK. Celem jest umożliwienie bezproblemowego i elastycznego zarządzania ruchem pociągów oraz przejazdu we wszystkich kierunkach. Pozwoli to też na uruchamianie większej liczby pociągów – zapowiada Woźniak. UMWŁ spodziewa się, że dzięki dokończeniu przebudowy stacji jej przepustowość dla komunikacji regionalnej wzrośnie dwukrotnie.

Inną korzyścią będzie przybliżenie peronów do przystanków autobusowych i tramwajowych na al. Bandurskiego. Dla wygody pasażerów zostaną wybudowane dwie nowe windy. Łódź Kaliska ma bowiem pozostać ważnym węzłem komunikacyjnym, integrującym kolej z miejskim transportem publicznym. Warto jednak zaznaczyć, że sam układ dworca Łódź Kaliska jest od dawna krytykowany przez wielu ekspertów: przystanki tramwajowe i część autobusowych są oddalone od wejść na większość peronów oraz od hali dworcowej. W powstałym przed ponad dwoma laty na zlecenie UMWŁ opracowaniu pojawił się nawet pomysł rezygnacji z wyspowego układu stacji.

– Udrożnimy również zagrodzone obecnie kratą i murem przejście tunelowe, które miało łączyć halę dworca kolejowego z obecnym dworcem autobusowym PKS Łódź (do 2012 r. pętlą MPK) – dodaje Woźniak. Dla pasażerów będzie to oznaczało duże skrócenie drogi między obydwoma środkami transportu. Krótsze i wygodniejsze będzie też dojście na perony czwarty i piąty. Powstanie też drugi tunel, prowadzący na peron piąty i zlokalizowany na wysokości placu przeddworcowego (obecna pętla MPK i postój taksówek).

Trzy czwarte kosztów pokryje UE

Marszałek podkreśla, że samorząd województwa od dawna zachęcał PKP PLK do ukończenia wiaduktu wschodniego. – Po 8 latach przekonywania, dzięki przygotowaniu za 500 tysięcy złotych z budżetu województwa dokumentacji dla ukończenia i modernizacji wiaduktu wschodniego, PKP PLK złożyły u nas w oparciu o tę dokumentację wniosek do Regionalnego Programu Operacyjnego. Wartość dofinansowania unijnego będzie wynosiła ok. 30 mln zł. Całkowity koszt inwestycji będzie wynosił ok. 40 mln zł – informuje Stępień.

PKP PLK planuje ogłosić przetarg w sierpniu. Prace będą trwały do końca 2021 r. Przyszły rok ma zostać przeznaczony na projektowanie.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rusza przebudowa dworca Łódź Kaliska. Prace potrwają do poł. 2025 r.

Infrastruktura

PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca Łódź Kaliska

Infrastruktura

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Łódź Kaliska

Infrastruktura

Koniec łódzkich pragotronów. Ostatni taki system w kraju

Infrastruktura

Zobacz również:

Rusza przebudowa dworca Łódź Kaliska. Prace potrwają do poł. 2025 r.

Infrastruktura

PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca Łódź Kaliska

Infrastruktura

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Łódź Kaliska

Infrastruktura

Koniec łódzkich pragotronów. Ostatni taki system w kraju

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5