PKP PLK podpisały umowę z ZUE na modernizację 42-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 14. Prace budowlane powinny rozpocząć się wiosną 2018 r. i zakończyć w ciągu dwóch lat. Wartość kontraktu wynosi 346 mln zł. Część kosztów zostanie pokryta ze środków unijnego instrumentu „Łącząc Europę”.
Przeznaczony do rewitalizacji odcinek zaczyna się ok. 500 metrów za stacją Łódź Kaliska w stronę posterunku odgałęźnego na Retkini i kończy za zachodnią głowicą stacji Zduńska Wola. Inwestycja obejmie zatem również stację Zduńska Wola. Zakres prac będzie obejmował wymianę nawierzchni torowej, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem wraz z zagęszczeniem sieci posterunków odstępowych. Prędkość maksymalna zostanie podniesiona do 120 km/h, ale prace mają zostać zaprojektowane tak, by umożliwić w przyszłości dalsze jej zwiększenie. Pozwoli to nie tylko przyspieszyć podróż, ale i zwiększyć przepustowość linii bez dużych ingerencji w układ torowy. Zostanie on zmodyfikowany tylko tam, gdzie będzie dyktowała to konieczność np. poszerzenia peronów.
Będą utrudnienia, ale jakie?
Inne zaplanowane prace to przebudowy i remonty 29 obiektów inżynierskich, w tym m. in. 12 mostów, 5 wiaduktów i jednej kładki oraz podwyższenie peronów na części stacji i przystanków (Lublinek, Pabianice, Łask, Zduńska Wola). W Zduńskiej Woli i Pabianicach zostaną wybudowane przejścia podziemne pod torami.
– Chcielibyśmy, aby nasza praca powodowała jak najmniej utrudnień, jednak nie da się wyeliminować ich całkowicie – mówi prezes ZUE Wiesław Nowak. Nie wiadomo, z jakimi dokładnie utrudnieniami muszą liczyć się podróżni. Na razie nie jest wykluczone nawet czasowe całkowite zamknięcie części trasy. – Dopiero po opracowaniu koncepcji, projektów budowlanych i wykonawczych będziemy mogli odpowiedzieć na takie pytania – dodaje prezes.
Kontynuacja zależy od oszczędności
Po zakończeniu prac czas przejazdu dla pociągu pospiesznego skróci się o 15 minut, czyli o ok. jedną trzecią obecnej wartości. – Zdajemy sobie sprawę, że na razie nie poprawi to znacząco atrakcyjności trasy Warszawa – Wrocław przez Łódź na tle innych wariantów – przyznaje zastępca dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Krzysztof Pietras. Podkreśla jednak, że inwestycja, na którą podpisano dziś umowę, to dopiero pierwszy etap modernizacji całej linii.
– Planujemy kontynuować prace na odcinku Zduńska Wola – Ostrów Wielkopolski. Studium wykonalności jest opracowane. Projekt figuruje na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego. W przypadku stwierdzenia oszczędności będziemy wdrażać go do realizacji – dodaje Pietras. Usprawnieniu przewozów w tej relacji ma służyć także budowa kolejowego tunelu średnicowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska.