Przedstawiciele PKP PLK oraz Energopolu Szczecin jako lidera konsorcjum podpisali dziś umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu średnicowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Żabieniec. To jeden z ważniejszych kontraktów podpisywanych w tej perspektywie budżetowej UE. Wartość umowy to 1,59 mld zł brutto. Podpisanie kontraktu odbyło się w komorze startowej przygotowanej za peronami stacji Łódź Fabryczna dla tarczy TBM, która wydrąży pierwszy odcinek przyszłego tunelu.
W pierwszym roku naszym głównym zadaniem będą prace projektowe, obejmujące także uzgodnienia ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. – Jesteśmy zobowiązani do rozpoczęcia pierwszych prac budowlanych po 10 miesiącach. Będziemy starali się, by pozwolenie na budowę tych elementów inwestycji, które będą najmniej kolidowały z codziennym życiem miasta, uzyskać jak najszybciej. Pierwsze elementy nowej infrastruktury, takie jak kładki dla pieszych, zaczną powstawać już jesienią 2018 r. – zapowiada członek zarządu Energopol Szczecin Marcin Konarzewski.
Energopol: jesteśmy optymistami
Jeszcze bardziej optymistyczną prognozę przedstawia podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Bittel. – Myślę, że etap projektowania będzie trwał od 6 do 12 miesięcy. Zakładamy jednak, że już w połowie przyszłego roku rozpoczną się prace przygotowawcze – deklaruje.
Na razie zespół Energopolu prowadzi dość już zaawansowane prace nad różnymi wariantami projektowymi. – Zaczęliśmy ten etap prac jeszcze w ubiegłym roku. W ciągu 3 miesięcy od podpisania umowy musimy przedłożyć zamawiającemu koncepcję. Zamierzamy dotrzymać terminu – podkreśla Konarzewski. – Zobaczymy, co spotka nas w gruncie, jednak w świetle badań, którymi dysponujemy obecnie, 4 lata to wystarczający czas na budowę – dodaje.
Specustawa dla łódzkiego tunelu?
Poprzedni etap modernizacji łódzkiego węzła kolejowego – budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna oraz linii do stacji Łódź Widzew – zakończył się jednak z niemal dwuletnim opóźnieniem. Zdaniem Bittela zarządca infrastruktury oraz ministerstwo zrobiły jednak wiele, by nie dopuścić do powtórzenia się takiej sytuacji. – Zintensyfikowaliśmy nadzór nad realizacją inwestycji przez PKP PLK. Oprócz monitoringu zarządca infrastruktury prowadzi dialog z wykonawcami. Mamy informacje na bieżąco. Te problemy, które możemy usunąć w ramach działań MIB, usuwamy – wylicza.
Jak dodaje Bittel, resort planuje inicjatywę ustawodawczą nazywaną roboczo „ustawą tunelową”, która ma ułatwić proces budowlany w trudnym łódzkim terenie. – Proces inwestycyjny ma jednak swoje prawa. Najważniejsza jest koordynacja i dobre porozumienie „na gruncie” – między inżynierem budowy, wykonawcą i nadzorującymi – podsumowuje.
MIB: Sprawniej wykorzystujemy środki unijne
Jednocześnie podpisano umowę na pełnienie nadzoru nad pracami projektowymi i budowlanymi. Trzecim podpisanym dziś przez PKP PLK kontraktem była umowa z firmą ZUE na zaprojektowanie i budowę łącznicy Czarnca – Włoszczowa Północ. Budowa linii, oznaczonej numerem 582, powinna zakończyć się w roku 2020.
– Bez kontynuacji linii średnicowej modernizacja dworca Łódź Fabryczna nie miałaby sensu. Teraz będzie on ważnym węzłem dla przesiadających się – stwierdził wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński. Jak dodał, fundusze unijne w perspektywie 2014-2020 są szansą na modernizację kolei w całym kraju. – Na inwestycje kolejowe przeznaczamy ponad 10 mld euro z funduszy europejskich - dwukrotnie więcej, niż w poprzednim okresie programowania. Szybsze, niż w latach 2007-2013, jest też ich wykorzystywanie, zarówno jeśli chodzi o podpisywanie umów, jak też o wydawanie pieniędzy - podkreślił. - Realizujemy inwestycje o wartości 27 mld zł, w tym roku podpisaliśmy umowy o wartości prawie 19 mld zł w cenach kontraktowych netto – dodał minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Możliwość pozyskiwania funduszy europejskich ma też być wykorzystana do finansowania programu Luxtorpeda, jednego z filarów Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju.