Oddanie do użytku podziemnego dworca Łódź Fabryczna będzie oznaczało koniec bezpośrednich połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej z Koluszek czy Skierniewic do stacji Łódź Kaliska i Zgierza. Pozostali przewoźnicy nie podają jeszcze informacji o przyszłych zmianach w siatce swoich połączeń.
Albo obsługa centrum, albo przesiadekPrzez lata podział obowiązujący w łódzkim węźle kolejowym był jasny. Pociągi jadące w stronę Gałkówka i Koluszek rozpoczynały bieg na centralnie położonym, czołowym dworcu Łódź Fabryczna. Kierunki: sieradzki i zgierski były obsługiwane przez stację Łódź Kaliska. Wyłamywały się z tego schematu tylko nieliczne połączenia dalekobieżne, głównie z Trójmiasta do Katowic i Krakowa oraz z Warszawy do Wrocławia. Przez całą dekadę łódzka Kolej Obwodowa (Łódź Kaliska – Łódź Widzew przez wyłączoną na początku XXI wieku z eksploatacji stację Łódź Chojny) nie była obsługiwana przez żadne pociągi regionalne. Z wyjątkiem epizodu z pociągiem RegioPlus Łódź Widzew – Sieradz w rozkładzie jazdy 2003/2004 oraz sporadycznych, nocnych pociągów dalekobieżnych ruchu pasażerskiego nie prowadzono też na początkowym odcinku linii nr 16 Łódź Widzew – Zgierz.
Stan ten uległ zmianie po zamknięciu w październiku 2011 r. stacji Łódź Fabryczna. Początkowo część pociągów (zarówno Regio, jak i TLK) skrócono do Widzewa, pozostałe kierując na stację Łódź Kaliska przez Chojny (początkowo tylko TLK w porannym i popołudniowym szczycie) lub przez Zgierz (głównie InterRegio). W kolejnych rozkładach jazdy, zwłaszcza po zakończeniu modernizacji drugiego toru Chojny - Widzew oraz zachodniej głowicy tej ostatniej stacji, przyjęto zasadę kończenia biegu przez większość pociągów na stacji Łódź Kaliska. Zaletą takiego rozwiązania jest umożliwienie większej liczby dogodnych przesiadek bez uciążliwego przejazdu między dworcami komunikacją miejską. Wadą pozostaje oddalenie dworca kaliskiego od centrum Łodzi, w małej tylko mierze równoważone przez bliskość Starego Polesia oraz osiedli Retkinia i Karolew. Dużą innowacją było ponadto uruchomienie pod koniec 2014 r. przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną pociągów Zgierz - Koluszki, pozwalających na bezpośredni dojazd z miejscowości na wschód od Łodzi do północno-wschodniej części stolicy regionu (Stoki, Doły, pośrednio także Radogoszcz Wschód).
ŁKA: na wschód – z Fabrycznej, na północ i zachód – z Kaliskiej i WidzewaZbliżające się ukończenie budowy dworca Łódź Fabryczna każe zastanowić się nad tym, w jaki sposób zmieni się ten stan po jego otwarciu. Nawiasem mówiąc, warto zauważyć, że w rocznym plakatowym rozkładzie jazdy, zamieszczonym na stronie PKP PLK już po podpisaniu aneksu wydłużającego ów termin do 30 sierpnia bieżącego roku, nie znajdziemy ani jednego pociągu do stacji Łódź Fabryczna. Jakie plany mają poszczególni przewoźnicy?
Z trzech spółek kolejowych, których pociągi pasażerskie docierają do Łodzi (Przewozy Regionalne, PKP Intercity oraz Łódzka Kolej Aglomeracyjna) konkretnej odpowiedzi na nasze pytania udzieliła tylko ta ostatnia. – Założenia rozkładowe dotyczące obsługi linii nr 17 do stacji Łódź Fabryczna w rozkładzie jazdy edycji 2016/2017 zakładają skierowanie tam pociągów z kierunku najbardziej naturalnego, czyli od wschodu. Zatem dotyczyć to będzie pociągów jadących z kierunku Koluszek i Skierniewic – informuje specjalista ds. promocji Anna Kulik. Stacja Łódź Kaliska nadal ma być obsługiwana przez pociągi kursujące do/z Kutna, Łowicza i Sieradza.
Nie będzie to jednak oznaczało zaprzestania obsługi Kolei Obwodowej. – Na trasie przez Łódź Chojny nadal będą kursować wybrane pociągi do/z Kutna i Łowicza, kończąc lub rozpoczynając bieg na stacji Łódź Widzew – zapowiada przedstawicielka ŁKA. Nadal mają też być uruchamiane kursy wewnątrzmiejskie Łódź Widzew – Łódź Chojny – Łódź Kaliska. Ich liczba nie powinna różnić się znacząco od obecnej.
Kiedy jednorazowy odpowiednik WBA?Ze stacji Łódź Kaliska znikną zatem pociągi ŁKA jadące na wschód dalej, niż do stacji Łódź Widzew. Czy są plany zrekompensowania tej niedogodności pasażerom korzystającym z przesiadek? – Przesiadka będzie mogła być realizowana na dwa sposoby. Jeden z nich to zmiana pociągu już na stacji Łódź Widzew. W sytuacji, gdy akurat nie zaistnieje dogodna możliwość takiej przesiadki, można odbyć podróż z wykorzystaniem przejazdu np. tramwajem linii 12 i 12A między stacją Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska, korzystając ze Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego – mówi A. Kulik. WBA można kupić na razie tylko jako bilet okresowy, członek zarządu ŁKA Janusz Malinowski zapewnia jednak, że trwają rozmowy z łódzkim Zarządem Dróg i Transportu na temat zaoferowania biletów kolejowo-miejskich także jako jednorazowych.
– Obsługa linii kolejowej nr 16 na odcinku Łódź Widzew – Zgierz będzie prowadzona pociągami wahadłowymi, skomunikowanymi na stacji Łódź Widzew z pociągami kursującymi do/z Koluszek – kontynuuje A. Kulik. W miarę możliwości skomunikowania z pociągami do Kutna i Łowicza mają zostać utrzymane także w Zgierzu, choć mogą zdarzyć się ograniczenia wynikające z jednotorowości linii.
Dylemat, o którym mowa, zostanie rozwiązany dopiero przez budowę tunelu średnicowego między stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska z odnogą na Żabieniec. Dzięki temu stacja w centrum Łodzi ze stacji czołowej stanie się przelotową, a pociągi jadące na zachód Łodzi lub dalej przestaną omijać najgęściej zaludnione i wyposażone w największą liczbę generatorów ruchu rejony miasta.