Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódź Fabryczna: Trwają odbiory. Opóźniona Nowotargowa i linia energetyczna

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
31-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

31 sierpnia, według kontraktu, powinna zakończyć się budowa podziemnej stacji Łódź Fabryczna wraz z węzłem multimodalnym. Wykonawca ma opóźnienie m. in. na budowie ul. Nowotargowej przy skrzyżowaniu z Tuwima. Według informacji Urzędu Miasta prace przy nieukończonej jeszcze części skrzyżowania zakończą się prawdopodobnie w połowie września.

Układ drogowy został w większości ukończony. - Gotowa jest cała ul. Nowotargowa z wyjątkiem skrzyżowania z Tuwima, cała Nowowęglowa, węzeł tramwajowy, dworzec autobusowy i podziemne parkingi - wylicza rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich Piotr Grabowski. Opóźnienia występują jeszcze na ul. Tramwajowej, ale ta akurat inwestycja nie wchodzi w zakres kontraktu na budowę dworca, choć w obsłudze komunikacyjnej Nowego Centrum Łodzi odegra ważną rolę. Poza centrum, na sąsiednim odcinku inwestycji, przesunięto także termin uruchomienia skrzyżowania drogowo-kolejowego w ciągu ul. Niciarnianej - przejazd dla pociągów oraz samochodów zostanie otwarty tego samego dnia, 11 grudnia br.

Wykonawca i PLK: Ruch rozkładowy od grudnia

Rzecznik konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor Katarzyna Rumowska przyznaje, że oprócz wspomnianego skrzyżowania nadal toczą się prace przy przebudowie jednej z linii energetycznych. Do poślizgu doszło też przy ul. Kilińskiego (trwa jeszcze budowa chodników). - Odbiory robót budowlanych właśnie się rozpoczęły. 11 grudnia jako termin wjazdu rozkładowych pociągów jest niezagrożony - podkreśla rzeczniczka. Rumowska odmawia odpowiedzi na pytanie o uwagi zgłaszane przez przedstawicieli PKP PLK oraz władz Łodzi.

- Pierwsze rozkładowe pociągi odjadą z nowego dworca Łódź Fabryczna od nowego rozkładu jazdy w grudniu br. - potwierdza rzecznik PKP PLK S. A. Mirosław Siemieniec. Pierwsze testy urządzeń kolejowych rozpoczęły się już w poprzednich dniach sierpnia, jednak właściwe odbiory techniczne części kolejowej będą miały miejsce dopiero od 1 września. - Na stacji Łódź Fabryczna w sierpniu zakończono budowę 4 peronów, położono 12 km torów i rozwieszono sieć trakcyjną, przygotowano 18 rozjazdów, które umożliwią dobrą obsługę wjazdów i wyjazdów pociągów - wylicza rzecznik zarządcy infrastruktury. Zamontowano także  urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Rozpoczęta 1 września procedura testów i odbiorów obejmie urządzenia srk, drogę kolejową, energetykę, urządzenia oraz instalację elektryczną, teletechniczną i wodną. Wśród sprawdzanych systemów związanych z bezpieczeństwem obiektu znajdzie się m. in. system wentylacji (ok. 41 tys. metrów kwadratowych kanałów). Wentylacja i ruchome panele w dachu będą sterowane za pomocą automatycznego systemu zarządzania budynkiem. W odbiorach będzie uczestniczyła Państwowa Straż Pożarna i inne specjalistyczne służby. Dopiero po zakończeniu wszystkich testów urządzeń oraz instalacji wykonawca zakończy montaż paneli ściennych i sufitowych wewnątrz obiektu oraz uporządkuje teren wokół dworca.

Gwarancja ważniejsza od potrzeb pasażerów

- Dla strony miejskiej najważniejsze jest to, by w grudniu układ drogowy był gotowy w całości - deklaruje rzecznik ZIM. Nie wiadomo, czy inwestorzy podpiszą w związku z tym aneks - rozstrzygnięcie będzie należało przede wszystkim do PKP PLK. - Decyzja w sprawie ewentualnych kar umownych związanych z opóźnieniem będzie mogła być podjęta dopiero po zakończeniu wszystkich odbiorów. Na razie między sobą rozmawiają o tym prawnicy - mówi Grabowski.

Mimo ukończenia kluczoowych prac nie wiadomo, kiedy tramwaje powrócą na ul. Kilińskiego. - Na przebudowany przez wykonawcę dworca odcinek Narutowicza - Tuwima chcielibyśmy wpuścić najpierw ruch samochodowy. W drugiej kolejności zamierzamy przywrócić ruch tramwajowy, ale dokładna data nie jest jeszcze znana - informuje Grabowski. Duże znaczenie mają dla ZIM kwestie związane z gwarancją. - Najkorzystniejszym rozwiązaniem dla strony miejskiej byłoby odebranie całej inwestycji w jednym terminie, tak by potem nie dochodziło do nieporozumień przy kwestiach spornych - tłumaczy rzecznik Zarządu.

Termin oddania do użytku dworca Łódź Fabryczna był przekładany już dwukrotnie. Pierwszy aneks podpisano w styczniu 2014 r., zmieniając datę ukończenia inwestycji z lutego na wrzesień 2015 r. Jako powód podano wykrycie dużej ilości wód gruntowych, których nie wykazały badania geologiczne przed rozpoczęciem przebudowy. To z kolei wywołało konieczność przeprojektowania niwelety torów na części trasy i zmianę technologii budowy jednego z odcinków tunelu pod wiaduktem drogowym ul. Kopcińskiego. W czerwcu ubiegłego roku termin ponownie przesunięto, motywując to opóźnieniami w przekazaniu terenu jednej z sąsiadujących z dworcem firm. Ponieważ budowa jest realizowana przy wsparciu funduszy europejskich, a okres rozliczeniowy dla poprzedniej perspektywy budżetowej kończył się w 2015 r., konieczne było uzyskanie zgody Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5