Stowarzyszenie "Inicjatywa na rzecz Przyjaznego Transportu", konsultujące najważniejsze łódzkie projekty transportowe, odniosło się na swojej stronie internetowej do wstępnych uwag inicjatywy Jaspers w sprawie budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna. IPT zarzuca twórcom dokumentu przede wszystkim przyjęcie przy ocenie inwestycji zbyt krótkiej perspektywy czasowej.
"Dworce, zwłaszcza te położone w centrach dużych miast, to nie są inwestycje na 5 czy 10 lat. To infrastruktura trwająca w niezmienionej formie przez dziesięciolecia" - czytamy w witrynie stowarzyszenia. W związku z tym - konstatują autorzy - projektowanie i budowanie dworca w rozmiarze, który za kilkanaście lat przestałby odpowiadać aktualnym potrzebom, oznaczałoby niegospodarność.
IPT wytyka ponadto wewnętrzną sprzeczność niektórych uwag (Jaspers sugeruje rozważenie budowy dworca na powierzchni ziemi, a jednocześnie opowiada się za budową tunelu do stacji Łódź Kaliska). Stowarzyszenie broni zawartej w projekcie liczby ośmiu krawędzi peronowych (Jaspers opowiada się za czterema), wykazując ich znaczenie dla przepustowości dworca oraz elastyczności w obsłudze pociągów różnych kategorii i relacji, zarówno przelotowych, jak i rozpoczynających/kończących bieg. Kwestionowaną przez Jaspers liczbę czterech torów na szlaku Łódź Widzew - Łódź Fabryczna IPT uzasadnia koniecznością oddzielenia ruchu dalekobieżnego od lokalnego, obsługiwanego przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Propozycja poprowadzenia tunelu "pod jedną z głównych ulic" nie daje się, zdaniem autorów, obronić z uwagi na niedostateczną szerokość arterii łączących okolice obu dworców.
W konkluzji wnioski płynące z raportu określono jako nieporozumienie. "Bardzo przykre, że tego typu rozważania dostają się do raportów poważnych instytucji" - głosi pointa.
W czwartek 22 listopada argumenty IPT w dużym stopniu powtórzył na konferencji prasowej Włodzimierz Tomaszewski, przewodniczący Łódzkiego Porozumienia Obywatelskiego i były wiceprezydent Łodzi. - Jaspers w części posługuje się absurdalnymi tezami, w części korzysta z ostatnich błędów centrali, w części podpowiada to, do czego centrala się przekonała - powiedział polityk. Wezwał też wszystkie, zwłaszcza opozycyjne lokalne siły polityczne do mówienia jednym głosem w obronie projektu dworca i tunelu średnicowego.