Płyta denna, strop nad przyszłym parkingiem PKS, głowica zachodnia oraz przegroda tunelu - to najważniejsze elementy dworca Łódź Fabryczna, do których budowy przystąpił lub przystąpi w najbliższym czasie wykonawca.
- W tym tygodniu zaplanowano zabetonowanie betonem konstrukcyjnym pierwszej działki roboczej płyty dennej - informuje rzecznik prasowy generalnego wykonawcy Katarzyna Rumowska. Podobnie jak w przypadku wykonanego uprzednio stropu na poziomie -8, powierzchnię płyty podzielono na działki. Powierzchnia każdego ze 150 fragmentów wynosi 400 metrów kwadratowych (20x20 m). W zależności od miejsca, płyta będzie liczyła od 1,2 m do 2,4 m grubości.
Zanim rozpocznie się betonowanie, trzeba wykonać prace przygotowawcze. Robotnicy układają chudy beton i podkuwają ściany oraz barety dla oparcia płyty dennej. - Prace te są realizowane za pomocą różnych metod, m.in. kucia ręcznego, kucia mechanicznego, a także metodą wysokociśnieniowego cięcia wodą. Metoda ta jest stosowana ze względu na jej nieinwazyjność, pozwala na unikanie drgań i sił mogących powodować mikropęknięcia i uszkodzenia baret - wyjaśnia K. Rumowska.
Tymczasem nad częścią podziemnego dworca, w której znajdzie się parking dla autobusów międzymiastowych, zakończono montaż prefabrykowanych elementów stropu. - Trwają przygotowania do betonowania. Na zamontowanych prefabrykatach ułożona zostanie 20-centymetrowa warstwa betonu - zapowiada przedstawicielka wykonawcy. Montaż prefabrykatów rozpocznie się niebawem także nad częścią kolejową. Na razie pracownicy konsorcjum Torpol - Astaldi - PBDiM - Intercor budują mające podtrzymywać sklepienie słupy. Będzie ich aż 75.
Prefabrykaty nie będą wykorzystywane przy budowie stropu zachodniej części stacji. - Strop jest budowany w systemie monolitycznym - wyjaśnia K. Rumowska. Po zakończeniu tego etapu wykonawca przystąpi do montażu stalowej konstrukcji dachu oraz do budowy tzw. galanterii betonowej (schody oraz murki).
Stan robót przy ścianach szczelinowych i baretach zachodniej głowicy stacji (element ten ma stać się punktem wyjścia dla tunelu średnicowego do stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec, którego wybudowanie planuje się do 2020 r.) K. Rumowska określa jako zaawansowany. - Prawdopodobnie w lipcu rozpocznie się układanie chudego betonu na pierwszej działce roboczej na stropie pośrednim w tym obszarze. Jednocześnie usuwane są kolizje wodno-kanalizacyjne - dodaje rzecznik konsorcjum.
Oprócz tego na terenie stacji wykonano już około 80% prac ziemnych. W tunelu, na odcinku Konstytucyjna - Kopcińskiego, roboty tego typu mają zostać zakończone do lipca. - Niebawem rozpocznie się wykonywanie ściany wewnętrznej wypełniającej między baretami, która podzieli tunel na dwie nawy - mówi K. Rumowska. Wykonane w przegrodzie przejścia ewakuacyjne umożliwią przemieszczanie się między częściami tunelu (każda z nich będzie mieściła dwa tory). Płyta denna jest wykonana w ok. 60%. W wakacje mają rozpocząć się prace konstrukcyjne pod płyty podtorowe.
Najtrudniejszym zadaniem będzie jednak przejście pod wiaduktem ul. Kopcińskiego. - Metoda, którą wybraliśmy, jest dość skomplikowana. Występują tam praktycznie wszystkie możliwe elementy dostępne w głębokim fundamentowaniu: ściany szczelinowe, mikropale, podchwycenie specjalnymi podnośnikami, jet-grouting... - mówił w maju dyrektor kontraktu ze strony wykonawcy Marcin Zaremba. Ul. Kopcińskiego ma przez cały czas pozostać przejezdna. - Nie wykluczamy jednak konieczności czasowego (weekendowego) zamknięcia np. jednego pasa ruchu ze względów bezpieczeństwa na czas podchwycenia wiaduktu - zastrzegł dyrektor kontraktu. Ograniczenie takie może nastąpić nastąpić we wrześniu i potrwać ok. miesiąca.