Na dworzec Łódź Fabryczna wróci znakomita większość ruchu obsługiwanego do roku 2011. Choć rozkład jazdy jest ciągle w przygotowaniu, należy spodziewać się także przeniesienia na podziemną stację pojedynczych kursów kierowanych wcześniej na dworzec Łódź Kaliska. Na dwa miesiące przed planowanym terminem otwarcia nowej Fabrycznej dla podróżnych prezentujemy ramowe założenia rozkładu jazdy wszystkich przewoźników.
Przewozy Regionalne
– Z dworca Łódź Fabryczna planujemy uruchomić 58 połączeń w kierunku Warszawy, Częstochowy, Radomska, Skierniewic i Tomaszowa Mazowieckiego – zapowiada Anna Piotrowska, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału spółki. Na podziemną stację skierowane zostaną wszystkie pociągi interRegio łączące Łódź z Warszawą. Nowy dworzec obsłuży też znakomitą większość wjeżdżających do Łodzi pociągów kategorii Regio.
Do i z Łodzi Kaliskiej pojadą łącznie cztery pary kursów w kierunku Skierniewic i Częstochowy. – Z uwagi na obsługę trasy autobusami szynowymi SA135 z Dworca Kaliskiego będą odjeżdżały także pociągi do Opoczna – mówi przedstawicielka przewoźnika. Natomiast wszystkie kursy kończące bieg w Tomaszowie Mazowieckim mają być obsługiwane jednostkami elektrycznymi, co umożliwi ich wjazd na Fabryczną.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna
Niewiele mniej połączeń niż PR realizować będzie własna spółka łódzkiego samorządu wojewódzkiego. – Od 11 grudnia kończyć i zaczynać bieg na nowym dworcu Łódź Fabryczna będzie 37 pociągów ŁKA – informuje Marta Markowska, rzecznik prasowy przewoźnika. Z podziemnej stacji odjadą wszystkie pociągi do Koluszek, Skierniewic i Warszawy.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami łódzka spółka planuje skierować na Fabryczną także połączenia kursujące fragmentem tzw. kolei obwodowej Zgierz – Łódź Stoki – Łódź Widzew. Dotrze tam jednak tylko część pociągów – 9 z 20 uruchamianych na tej linii łącznie w obu kierunkach. Ruch pomiędzy Łodzią Widzewem a Łodzią Kaliską zapewnią 32 pociągi (16 par), w tym dwie pary bezpośrednich kursów Łódź Widzew – Sieradz – Łódź Widzew (przez Łódź Kaliską).
PKP Intercity
Jak twierdzi Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP IC, rozkład jazdy najważniejszego przewoźnika dalekobieżnego wciąż jest opracowywany. W związku z brakiem decyzji Centrum Unijnych Projektów Transportowych spółka wciąż nie wie, czy będzie mogła wykorzystać do obsługi Łodzi Fabrycznej jednostki Dart i Flirt. – O szczegółach dotyczących organizacji ruchu na dworcu Łódź Fabryczna będziemy informować po zakończeniu prac nad rozkładem – usłyszeliśmy od przedstawicielki PKP IC.
W internetowym rozkładzie jazdy PKP PLK można znaleźć już jednak wstępny grafik połączeń opracowany na podstawie złożonych wniosków rozkładowych. Jest on zasadniczo zbieżny z
przedstawionymi w czerwcu założeniami przewoźnika. Zakłada on czternaście kursów w kierunku Warszawy, w tym jeden w relacji Łódź Fabryczna – Olsztyn Główny i cztery jadące bezpośrednio do Białegostoku. Jedynie trzy kursy kończące bieg w Warszawie Wschodniej miałyby mieć kategorię TLK, pozostałe kursowałyby jako pociągi InterCity.
Uwagę zwracają natomiast duże przerwy pomiędzy połączeniami do stolicy – np. od 12:32 do 15:32 czy od 17:32 do 20:32. Opublikowanego na stronie internetowej PKP PLK rozkładu jazdy nie można jednak póki co traktować jak oficjalnej wersji finalnej. W grafiku znalazł się także poranny pociąg do Szczecina (dziś wyjeżdżający z Łodzi Kaliskiej) i kurs do Krakowa Głównego (do czasu zamknięcia starej Fabrycznej realizowany właśnie z tego dworca). Nie ma natomiast połączeń w kierunku Katowic.