Wprowadzenie w granicach Łodzi honorowania biletów lokalnego transportu zbiorowego w pociągach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (nieco później dołączyły też Przewozy Regionalne) przyniosło korzyści wszystkim partnerom. Łodzianie docenili nowy, szybszy od tramwajów czy autobusów środek transportu, choć władze Łodzi uważają, że wymaga on dodatkowej promocji. Najwięcej pasażerów przybyło na łódzkiej Kolei Obwodowej oraz na Żabieńcu.
Pełne wzajemne honorowanie biletów ŁKA i komunikacji miejskiej w Łodzi zostało wprowadzone
2 kwietnia ubiegłego roku. Przewoźnik kolejowy honoruje bilety lokalnego transportu zbiorowego w Łodzi ze wszystkimi ulgami. Ta sama zasada działa w przeciwną stronę: bilet strefowy ŁKA jest honorowany w transporcie miejskim. Oznacza to połączenie potencjałów kolei i łódzkiego MPK.
Rośnie głównie na Kolei Obwodowej– Po zmianach zaobserwowaliśmy znaczne zwiększenie liczby pasażerów, korzystających z pociągów na terenie Łodzi – informuje marszałek województwa Witold Stępień. W przypadku wielu stacji i przystanków wzrost jest spektakularny. Rekord padł na przystanku Łódź Pabianicka, gdzie liczba pasażerów zwiększyła się rok do roku o 185% (51 307 osób w 2016 r., 18 009 w 2016). Bardzo duży przyrost nastąpił też na przystanku Łódź Dąbrowa (167%), na stacji Łódź Chojny (128%), Łódź Andrzejów (96%) i na Widzewie (79%). – To wynik wzajemnego uzupełniania się i wychodzenia naprzeciw potrzebom pasażerów – komentuje marszałek. Z wyjątkiem Andrzejowa wszystkie wymienione stacje i przystanki są położone na tzw. Kolei Obwodowej Łódź Widzew – Łódź Kaliska, na której w ostatnim rozkładzie jazdy ŁKA
mocno zwiększyła liczbę pociągów.
Statystyki dotyczą roku kalendarzowego, obejmują więc także pierwszy kwartał, w którym pełna integracja taryfowa jeszcze nie obowiązywała. Dostępne już statystyki, na które powołuje się przewoźnik, pozwalają jednak stwierdzić, że zwiększone zainteresowanie podróżnych utrzymało się także w pierwszym kwartale 2018 r. Według szacunków przewoźnika z łódzkich biletów miejskich korzysta ok. 24% podróżujących po Łodzi pasażerów.
Będzie koordynacja rozkładów?Jak podkreśla prezes ŁKA Janusz Malinowski, oprócz integracji biletowej, wprowadzonej nie tylko w Łodzi, ale także – za pośrednictwem Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego – w miastach regionu takich, jak Sieradz, Łowicz czy Kutno, ważną rolę odgrywa też częstotliwość kursowania pociągów. – To ona jest podstawowym kryterium wyboru dla pasażera. Także czas przejazdu pociągów ŁKA w ścisłej aglomeracji – czy to do Pabianic, czy do Zgierza – jest bezkonkurencyjny – zaznacza.
Na jednym bilecie miejskim można korzystać w granicach miasta ze wszystkich pociągów regionalnych, także tych uruchamianych przez Przewozy Regionalne. – Łódzkie rozwiązanie, jeśli chodzi o integrację taryfową, jest wzorcowe i modelowe w skali całej Polski – ocenia wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj. Szczególnie duże przewozy są notowane w dojazdach do stref przemysłowych, położonych w pobliżu stacji Łódź Żabieniec czy przystanku Łódź Dąbrowa. ZDiT i ŁKA liczą na dalszy wzrost liczby przejazdów ze względu na rozwój tych stref i wzrost zatrudnienia.
– Od integracji nie ma już odwrotu. Rozmawiamy na temat wspólnego wyglądu tabliczek przystankowych oraz koordynacji rozkładów jazdy. Chcemy też popularyzować tę formę komunikacji – bo mam wrażenie, że jeszcze nie wszyscy łodzianie o tym wiedzą – deklaruje Sobieraj. Warto dodać, że od niedawna w łódzkich autobusach i tramwajach jest honorowany także
Wspólny Bilet Samorządowy.