Mieszkańcy łódzkiego osiedla Retkinia wkrótce skorzystają z nowego przystanku kolejowego. Powstanie on w ramach remontu linii nr 14, który ma zakończyć się w roku 2020. UMWŁ chce, by w ramach perspektywy budżetowej 2014 – 2020 powstało jeszcze kilka dodatkowych przystanków.
Zwiększeniu kolei w aglomeracji łódzkiej służyć ma uruchomienie przystanku pasażerskiego w samej Łodzi, na dużym osiedlu Retkinia na zachodzie miasta. Będzie to kolejny nowy peron zbudowany w ostatnich latach – w ramach tzw. programu przystankowego realizowanego w poprzedniej perspektywie unijnej przez samorząd wojewódzki powstały przystanki Łódź Pabianicka, Łódź Dąbrowa, Zgierz Jaracza, Glinnik Wieś i Domaniewice Centrum. Niezależnie od tego ponownie otwarty został dworzec Łódź Chojny, a pociągi ŁKA zatrzymują się na łódzkich osiedlach Stoki, Marysin i Arturówek na reaktywowanym odcinku Łódź Widzew – Zgierz.
Nowe przystanki kształtują miejski charakter koleiNowy przystanek Łódź Retkinia zlokalizowany będzie pomiędzy Łodzią Kaliską a Lublinkiem na linii nr 14 wybiegającej z Łodzi w kierunku Sieradza. – Obecnie inwestycja jest w fazie planowania oraz ustalania ostatecznej koncepcji – mówi Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Inwestycja ma być zrealizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
Przystanek powstanie w rejonie skrzyżowania ulic Maratońskiej i Retkińskiej. – Obiekt ma być zlokalizowany w okolicach istniejącej już kładki, która zostanie dodatkowo przystosowana dla pasażerów – uzupełnia przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Dziś mieszkańcy jednego z największych blokowisk w mieście muszą dojeżdżać na dworzec Łódź Kaliska, co – choć komunikacja miejska jest na tej trasie bardzo sprawna – znacznie wydłuża czas podróży. Uniemożliwia także efektywne wykorzystanie pociągów ŁKA do obsługi relacji wewnątrzmiejskich, co jest obecnie
jednym z priorytetów rozwoju wojewódzkiego przewoźnika.
Dokumentacja programu przystankowego powstaje błyskawicznieUrząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego w ramach obecnej perspektywy finansowej UE zamierza zbudować jeszcze kilka przystanków w regionie. Obecnie trwa przygotowywanie dokumentacji dla projektu „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego – etap II, faza I”, który objąć ma obszar Łodzi. Zwycięzcą przetargu w tej sprawie jest konsorcjum IDOM Inżynieria Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. – IDOM Consulting, Engineering, Architecture S.A.
Choć samorząd podpisał umowę z wykonawcą 31 marca, już 3 kwietnia otrzymał pierwszą część dokumentacji zawierającą rekomendacje w zakresie wariantów inwestycji. Jednym z kryteriów wyboru oferenta był bowiem czas przewidziany przez wykonawcę na dostarczenie tego fragmentu ostatecznego opracowania, a IDOM zadeklarował, że przygotuje go w jeden dzień (pierwsze dwa dni kwietnia przypadały na sobotę i niedzielę). Tak krótki termin wzbudził wątpliwości zamawiającego jeszcze na etapie przetargu.
– UMWŁ skorzystał z przysługującego mu prawa i wezwał wykonawcę do wyjaśnienia treści złożonej oferty w zakresie kryterium „Termin realizacji Etapu I zamówienia”. Wykonawca wyjaśnił możliwość wykonania Etapu I we wskazanym w ofercie terminie – mówi Arnold Lorenc z Wydziału Infrmacji i Komunikacji Społecznej urzędu.