Do końca 2015 r. linia Łódź-Skierniewice-Warszawa zostanie wyposażona w system European Rail Traffic Management System. Zadanie będzie realizowane przez PKP PLK w ramach projektu POIiŚ 7.1-24.3 ("Modernizacja linii kolejowej Warszawa - Łódź, etap II, Lot C - pozostałe roboty, zadanie P3").
Projekt obejmuje także zaprojektowanie i wykonanie Lokalnego Centrum Sterowania w Skierniewicach, przebudowę układu torowego tamtejszej stacji oraz budowę wiaduktu w ciągu DK72 nad torami w Rogowie. Koszt wszystkich zadań przekracza 376 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana z europejskiego Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" (dotacja wynosi 305 843 323,43 zł).
Instalacja systemu ma podnieść poziom bezpieczeństwa ruchu pociągów i przepustowość linii. Zwiększy się także prędkość drogowa (dla pociągów pasażerskich - do 160 km/h na odcinku Żyrardów-Skierniewice, 120 km/h na torach głównych stacji Skierniewice i 140 km/h ze Skierniewic do Koluszek). Składy towarowe będą mogły jechać 120 km/h na całej trasie.
System został stworzony dla zapewnienia interoperacyjności transportu kolejowego. W przypadku, gdy linia i tabor są wyposażone w poziom 2 ETRMS, maszynista nie musi obserwować semaforów, co znacznie ułatwia ruch transgraniczny między obszarami obowiązywania różnych systemów sygnalizacji.
Na ETRMS składają się: system łączności GSM-R oraz system kontroli ruchu ETCS. - Aby pojazd trakcyjny mógł "współpracować" z ETRMS, musi posiadać zarówno antenę GSM-R, jak i drugą, odbierającą sygnały z zamontowanych między szynami balis, a także w jednostkę centralną - wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. Tak przystosowana lokomotywa lub zespół trakcyjny umożliwia korzystanie z sygnalizacji kabinowej (wskazania semaforów są wyświetlane na pulpicie). Jeśli maszynista przejedzie sygnał "stój", skład zostanie zatrzymany automatycznie. - Ponadto system informuje prowadzącego pociąg o maksymalnej prędkości nie tylko na bieżącym, ale i na kolejnym odcinku - kontynuuje M. Dutkiewicz.
Przewoźnicy operujący na linii Łódź-Warszawa nie mają na razie odpowiednio wyposażonego taboru. - Trwają rozmowy z zarządcą infrastruktury na temat ewentualnego przystąpienia Przewozów Regionalnych do systemu ERTMS - informuje Michał Stilger z biura prasowego PR. I dodaje, że większość modernizowanych i kupowanych ostatnio pojazdów trakcyjnych jest przystosowana do instalacji niezbędnych urządzeń.
W PKP IC jedynym pojazdem, w którym zamontowano komplet urządzeń pokładowych systemu ETCS poziomu 2, jest jeden z egzemplarzy lokomotywy EU44. - Prowadzimy w trybie negocjacji postępowanie przetargowe na ich instalację w dziewięciu pozostałych "Husarzach" - informuje Beata Czemerajda, rzecznik przewoźnika. 30 sierpnia 2012 r. Komisja Europejska przyznała PKP IC na realizację tego zadania pomoc finansową w wysokości 4 481 400 zł. System będzie także montowany fabrycznie we wszystkich nowo kupowanych lokomotywach i zespołach trakcyjnych.
- Jesteśmy gotowi do wprowadzenia urządzeń do przejazdu w sieci z ECTS - deklaruje rzecznik PKP Cargo Mariusz Przybylski. - Wstrzymujemy się z ich montażem do czasu poznania dokładnej daty jego uruchomienia - dodaje. Nowo modernizowane pojazdy będą przystosowane do instalacji odpowiedniego wyposażenia. Na razie spółka użyczyła PKP PLK dwie lokomotywy dla celów związanego z systemem programu pilotażowego.
W poziom 2 systemu ETCS będzie wyposażonych także 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt, zamówionych w firmie Stadler przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Na trasę z Łodzi do Koluszek Flirty wyjadą w 2015 r.
- Pojazdy pozbawione urządzeń ETCS nadal będą mogły poruszać się po szlaku. Tyle, że z mniejszą prędkością - uspokaja M. Dutkiewicz. - Obecnie istniejące urządzenia zabezpieczające będą działały wspólnie z nowymi, podobnie, jak dziś na CMK - uzupełnia.