Trwająca od roku 2006 modernizacja trasy Łódź – Warszawa potrwa jeszcze dwa lata – zapowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe. W tym czasie zainstalowany zostanie system sterowania ruchem ERTMS/ETCS, powstanie też LCS Skierniewice. W roku 2013 planowano zrealizować te prace do końca 2015 roku.
Jednymi z pierwszych dużych projektów kolejowych, które otrzymały wsparcie z unijnego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko uruchomionego w perspektywie budżetowej 2014-2020, są te związane z kontynuacją robót na trasie Łódź – Warszawa. Prowadzona etapami od 2006 r. inwestycja nie zakończy się bowiem wraz z oddaniem do użytku podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Ostatni pakiet robót ma zostać zrealizowany w ciągu najbliższych dwóch lat.
58 km sterowane z nowego LCS – W ramach POIiŚ realizowane są dwa projekty na linii kolejowej Warszawa – Łódź. Stanowią one drugie fazy przedsięwzięć, których realizacja rozpoczęła się w perspektywie 2007-2013 – potwierdza Paweł Nowak z departamentu komunikacji Ministerstwa Rozwoju. Łączna ich wartość wynosi ok. 360 mln zł. Z funduszy unijnych pochodzić ma 85 proc. wydatków kwalifikowanych.
– PKP Polskie Linie Kolejowe zainstalują na trasie Łódź – Warszawa system ERTMS/ETCS poziomu 2/GSM-R – przypomina o najważniejszym założeniu prac ostatniego etapu modernizacji Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. W ramach tego samego zadania zarządca infrastruktury utworzy także lokalne centrum sterowania (LCS) Skierniewice. Ma ono objąć sterowanie odcinkiem linii kolejowej nr 1 Żyrardów – Koluszki.
Poprawa punktualności trzy lata później niż zakładano – Planowana data zakończenia projektu to czerwiec 2018 r. – deklaruje przedstawiciel PKP PLK. Oznacza to, że aktualny harmonogram przesuwa finał modernizacji linii łódzkiej o bez mała trzy lata względem niedawnych założeń. W styczniu 2013 r. Polskie Linie Kolejowe
poinformowały bowiem o zamiarze instalacji ERTMS do końca roku 2015, co pozwoliłoby uniknąć tzw. fazowania projektu unijnego. Na początku roku 2014 zakładano natomiast zakończenie wdrażania systemu w połowie roku 2016.
Jak zapewnia Mirosław Siemieniec, europejski system zarządzania ruchem kolejowym przyczyni się nie tylko do podniesienia bezpieczeństwa, ale i do poprawy punktualności pociągów. – System umożliwia także zwiększenie przepustowości linii kolejowych. Ponadto ERTMS/ETCS zapewnia interoperacyjność systemu kolei Unii Europejskiej – dodaje Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.