Łódzka Kolej Aglomeracyjna przejmie cały weekendowy ruch pociągów samorządowych na trasie Łódź – Warszawa. Przewozy Regionalne będą więc uruchamiać pociągi interRegio tylko w dni robocze. Wciąż nie wiadomo natomiast, jaki tabor obsłuży kursy uruchamiane przez PKP Intercity.
Jak potwierdził łódzki urząd marszałkowski, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy zmieni się nieco układ samorządowych połączeń uruchamianych pomiędzy Łodzią a Warszawą. Obecnie głównym przewoźnikiem na tej trasie są Przewozy Regionalne, które uruchamiają w dni robocze sześć par pociągów. W soboty i niedziele ruch jest natomiast podzielony pomiędzy ŁKA i PR. Obie spółki prowadzą po cztery pary kursów. Część połączeń ŁKA realizowanych jest w porach, w których od poniedziałku do piątku można skorzystać z pociągu PR.
PR tracą w segmencie przewozów międzyregionalnych – Podobnie jak w tym roku, zachowany zostanie podział pracy przewozowej – mówi Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Większa niż obecnie część przewozów wykonywana będzie jednak przez własną spółkę samorządu. – Od poniedziałku do piątku połączenia będą obsługiwane przez PR, natomiast połączenia w weekendy będą realizowane na tej linii przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną – wskazuje.
Oznacza to kolejne zwiększenie roli ŁKA kosztem Przewozów Regionalnych, które w ostatnich latach utraciły w województwie łódzkim kilka linii o charakterze regionalnym (m.in. Łódź – Kutno, Łódź – Sieradz). Obecnie rola łódzkiego oddziału ogólnopolskiego przewoźnika ogranicza się coraz bardziej do obsługi połączeń międzyregionalnych. Przejęcie przez ŁKA wszystkich weekendowych kursów do Warszawy będzie pierwszym tego typu działaniem w tym segmencie przewozów.
ŁKA wykorzystuje tabor bardzo intensywnieUMWŁ nie poinformował na razie, ile par połączeń będzie przewidywał nowy weekendowy rozkład – czy utrzymana zostanie obecna, większa niż w dzień roboczy liczba kursów. Decyzja samorządu z pewnością oznaczać będzie jednak konieczność zwiększenia liczby pojazdów obsługujących linię do Warszawy. Spółka wskazywała niedawno, że zamierza prowadzić intensywniejszy ruch weekendowy
także pomiędzy Łodzią-Widzewem a Zgierzem. Wykorzystanie taboru będzie więc jeszcze wyższe niż obecnie.
Póki co nie wiadomo natomiast dokładnie, jak wyglądać będzie obsługa linii łódzkiej przez PKP Intercity. Jak poinformowało nas biuro prasowe przewoźnika, spółka nadal czeka na decyzję CUPT w sprawie możliwości wykorzystania na niej jednostek Flirt i Dart. Dopiero po jej wydaniu będzie możliwe przygotowanie dokładnego planu obsady taborowej.