Dziś (5 marca) z Łodzi do Warszawy przyjechał specjalny pociąg Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Promował zaplanowane na przyszły tydzień rozpoczęcie regularnych, weekendowych przewozów. Przewoźnik i obecni na pokładzie samorządowcy podkreślali bardzo dobre czasy przejazdu. Odbiegają one jednak od optymistycznych zapowiedzi.
13 marca pociąg ŁKA wyruszy w pierwszy rozkładowy kurs z Łodzi do Warszawy. Na razie rezerwy taborowe pozwalają tylko na przewozy w weekendy, ale spółka nie wyklucza uzupełnienia oferty w przyszłości. ŁKA zamierza konkurować z innymi przewoźnikami (oraz z transportem samochodowym po autostradzie) nie tylko cenami biletów, ale także czasem przejazdu, integracją z miejskim transportem publicznym oraz systemem zniżek w placówkach usługowych i instytucjach kultury.
Na Centralny w godzinę (?), ale z... Widzewa
– Przyjechaliśmy dziś do stolicy w czasie 58 minut – powiedział marszałek Witold Stępień po wyjściu na stacji końcowej Warszawa Wschodnia z pociągu specjalnego ŁKA. Miał na myśli czas dojazdu na dworzec Warszawa Centralna ze stacji Łódź Widzew. W rzeczywistości Widzew to jednak wschodnie obrzeża miasta, a nie - jak mówił marszałek - jego centrum. Dane z publikowanego przez ŁKA rozkładu jazdy odbiegają zresztą od tych optymistycznych prognoz: poranny pociąg wyruszy ze stacji Łódź Kaliska o 8.03, a z Widzewa o 8.25, by na główny dworzec w stolicy dotrzeć o 9.46. Nieco lepiej prezentuje się czas jazdy drugiego z kursów (Widzew 16.01 - Centralna 17.09). W przeciwnym kierunku podróżny, który wsiądzie do pociągu na Centralnym o 13.15, znajdzie się na Widzewie o 14.26. Druga możliwość powrotu z ŁKA w tej samej relacji to odjazd o 19.45 i przyjazd o 20.47.
Według wiceprezydenta Łodzi Ireneusza Jabłońskiego mimo wszystko uruchomienie pociągów łączących oba miasta nawet w takim czasie oznacza praktyczną realizację idei duopolis. – Dwa duże miasta w centrum Polski szukają wspólnych celów i mają dla swoich mieszkańców uzupełniające się oferty. To połączenie pozwala w sposób przyjazny pokonywać niewielki dystans między Łodzią a Warszawą. Liczymy na to, że zachęci ono warszawiaków do spędzania weekendów w Łodzi, tak jak działo się to na początku lat 90. ubiegłego wieku – deklaruje wiceprezydent. Jak dodaje, skrócenie czasu przejazdu jest ważne zwłaszcza dla osób podróżujących w celach biznesowych. – Niedługo w Łodzi zostanie oddany do użytku dworzec Łódź Fabryczna w samym centrum miasta, dzięki czemu czas podróży z centrum do centrum ulegnie dalszemu skróceniu. Będzie on porównywalny z czasem przemieszczania się po samej Warszawie – twierdzi I. Jabłoński.
ŁKA jest pierwszym przewoźnikiem w pełni wykorzystującym możliwości zmodernizowanej linii. To możliwe dzięki parametrom taboru – EZT Flirt 3 rozwijają prędkość maksymalną 160 km/h, w przeciwieństwie do składów wysyłanych na linię przez Przewozy Regionalne i PKP Intercity (z wyjątkiem „Uszatka/Łodzianina”). – To także przywilej ruchu w weekendy, kiedy natężenie jest mniejsze. Myślę jednak, że w najbliższym czasie nowoczesne składy pojawią się na trasie Łódź – Warszawa także w taborze PKP IC oraz PR. Na razie spółka oceniła widocznie, że Darty i dalekobieżne Flirty są bardziej potrzebne na dłuższych relacjach – mówi W. Stępień.
Kup bilet na pociąg, metrem pojedziesz gratis
Bardzo ważną z punktu widzenia pasażera cechą nowego połączenia jest zintegrowanie biletów kolejowych z komunikacją miejską Ma to miejsce zarówno w Łodzi, jak i w Warszawie (w pierwszym z miast można nią podróżować 60, w drugim 75 minut po przyjeździe pociągu). W obu miastach przewidziano też system zniżek dla pasażerów w szeregu instytucji (restauracje, teatry, noclegi).
– Współpraca łódzko-warszawska stale się zacieśnia: coraz więcej mieszkańców Łodzi pracuje w stolicy, załatwia w niej swoje sprawy i uczestniczy w życiu kulturalnym. Warszawiacy coraz częściej odwiedzają Łódź w celach biznesowych, rozrywkowych i turystycznych. Ten trend wpisuje się znakomicie w cele strategii rozwoju Polski Centralnej do 2020 z perspektywą do 2030 r. Nowe połączenie powinno wzmocnić tę tendencję – wyraził nadzieję w nadesłanym liście marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.
W ocenie wiceprezydenta stolicy Jacka Wojciechowicza uruchomienie pociągów ŁKA Łódź – Warszawa wpisuje się ponadto w działania władz stolicy na rzecz zachęcania do poruszania się po mieście komunikacją publiczną. – Już dziś w Warszawie 60% podróży odbywa się z wykorzystaniem środków transportu publicznego. Przewożą one w ciągu roku 1 130 mln pasażerów – wyliczył wiceprezydent.
Teraz przewozy weekendowe, w przyszłości codzienne?
Dlaczego przewoźnik samorządowy zdecydował się na uruchomienie kursów w soboty i niedziele, skoro w dni robocze potoki przewozowe między Łodzią a Warszawą są znacznie większe? – ŁKA w ciągu tygodnia ma bardzo duże wykorzystanie taboru. W weekendy ruch aglomeracyjny się zmniejsza, mamy wobec tego rezerwy. Dysponujemy wynikami szczegółowych badań marketingowych i wiemy, że na przejazdy weekendowe jest zapotrzebowanie – tłumaczy członek zarządu ŁKA Janusz Malinowski. Jak dodaje, rozkład jazdy ma w weekendy szereg luk, które spółka stara się wykorzystać i zapełnić.