Łódzka Kolej Aglomeracyjna poinformowała dziś o kolejnym planowanym rozszerzeniu swojej sieci. W marcu przewoźnik uruchomi weekendowe połączenia Łódź – Warszawa, które mają uzupełniać uboższą w dni wolne ofertę innych spółek. Inną nowością ma być aplikacja pokazująca aktualne położenie pociągów na mapie wraz ze szczegółową informacją o ewentualnych spóźnieniach.
Po rezygnacji z obsługi kilku tras pod koniec zeszłego roku – kolejowego odcinka do Zduńskiej Woli Południowej i uzupełniających autobusów w Sieradzu, Głownie i Strykowie – Łódzka Kolej Aglomeracyjna ponownie rozwija swoją sieć połączeń. Na początku stycznia samorządowy przewoźnik rozpoczął obsługę odcinka Koluszki – Skierniewice, a w marcu uruchomi pierwsze pociągi wyjeżdżające poza teren województwa łódzkiego.
– W weekendowym rozkładzie jazdy na trasie Łódź – Warszawa są kilkugodzinne przerwy pomiędzy kursami Przewozów Regionalnych i PKP Intercity. W tym czasie będziemy chcieli włączyć Łódzką Kolej Aglomeracyjną, by dostępność komunikacyjna Łodzi i Warszawy była większa – zapowiedział na dzisiejszej konferencji prasowej Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.
Łódzka spółka uruchomi w początkowym okresie dwie pary pociągów kursujących w soboty i w niedziele. – To na razie tylko proponowane godziny kursów, ale wyjazdy z Łodzi odbywałyby się około 9:40 i 15:40, a powroty z Warszawy planujemy około 12:00 i 19:00 – mówił prezes ŁKA Andrzej Wasilewski. Taki rozkład rzeczywiście znacząco poprawiłby możliwość przejazdu pomiędzy dwoma największymi ośrodkami centralnej Polski w godzinach przedpołudniowych, bo bezpośrednie kursy IC i PR zaplanowano z Łodzi Kaliskiej odpowiednio o 8:13, a później dopiero o 11:59.
ŁKA może wykorzystać unijny tabor na trasie poza województwo
Łódzka Kolej Aglomeracyjna zabiegała o możliwość uruchomienia połączeń ze stolicą od dłuższego czasu, jednak dysponuje jedynie taborem kupionym w ramach projektu unijnego. Jego pierwotne warunki z kolei nie pozwalają na obsługę tymi jednostkami kursów poza kilkoma trasami zgłoszonymi na etapie przygotowywania dokumentacji. Do realizacji planów konieczne było więc uzyskanie zgody na zmianę tych warunków.
W grudniu p.o. rzecznik spółki Anna Kulik informowała nas, że MIR wyraziło zgodę na uruchamianie jedynie przewozów okazjonalnych. – Chodzi tu o jednorazowy przewóz w zakresie pasażerskiego transportu kolejowego mający na celu zaspokojenie potrzeb przewozowych nieprzewidzianych na danej linii przewozach w ramach umowy o świadczenie usług publicznych lub na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu – mówiła.
Jak zapewniają obecnie władze regionu, przeszkody formalne zostały jednak pokonane. – Łódzka Kolej Aglomeracyjna otrzymała już zezwolenie na weekendowe przejazdy do Warszawy – poinformował dziś Witold Stępień.
Kursy ŁKA nie odbędą się kosztem Przewozów Regionalnych
Łódzki marszałek zapewniał też, że uruchomienie nowych połączeń ŁKA nie spowoduje ani ograniczeń na innych trasach obsługiwanych przez przewoźnika, ani w segmencie finansowanych przez urząd marszałkowski kursów interRegio obsługiwanych na tej samej trasie przez Przewozy Regionalne. Wskazywał także, że rozwój siatki połączeń jest możliwy dzięki niemal bezawaryjnej eksploatacji jednostek Flirt 3, które stanowią jedyny typ taboru użytkowany przez przewoźnika.
Oprócz otwierania nowych połączeń, Łódzka Kolej Aglomeracyjna chce także stworzyć nowy kanał informowania podróżnych o ewentualnych utrudnieniach. W najbliższych tygodniach ma zostać wydana aplikacja na urządzenia mobilne, która pokaże aktualne położenie pociągów przewoźnika na mapie i wskaże ewentualne utrudnienia w ruchu. – Myślę, że to kolejny krok w komunikowaniu się z pasażerem. Będzie on nie tylko podróżował wygodnie, ale też miał komfort posiadania pełnej informacji – ocenił Witold Stępień.