2 sierpnia o godzinie 13:00 nastąpiło długo oczekiwane otwarcie ofert w przetargu na dostawę 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania. Chętni do zdobycia tego dużego zamówienia są: Stadler Polska, Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz oraz Newag SA.
Przetarg dotyczy produkcji czternastu trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z usługą ich utrzymania w okresie dwunastu lat. O wyborze dostawcy zadecydują cztery kryteria: koszt pojazdu (40%), koszt jego późniejszego serwisowania (30%), współczynnik efektywności kosztowej mierzony jako iloczyn zużycia energii i masy pociągu (20%) oraz liczba siedzeń stałych w pojeździe (10%). Wskazane kryteria mają zapewnić Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej tabor najbardziej ekonomiczny i komfortowy.
– Zależy nam, aby pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej gwarantowały pasażerom maksymalny komfort podróży oraz ich maksymalną niezawodność. Wszystko to ma być zapewnione przy niskich kosztach eksploatacji, dzięki którym pociągi mogą być eksploatowane intensywnie przez wiele lat na różnych liniach – powiedział Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.
Lista ofert w przetarguBudżet brutto na dostawę pojazdów wynosi 261 313 500,00 brutto. Poniżej oferty, które przedstawiono w przetargu:
Newag: cena brutto dostawy: 236 775 000,00 brutto, stawka brutto za 1 km przebiegu w okresie utrzymania: 1,476 zł
Pesa: cena brutto dostawy: 257 955 600,00 brutto, stawka brutto za 1 km przebiegu w okresie utrzymania: 4,059 zł
Stadler: cena brutto dostawy: 260 883 000,00 brutto, stawka brutto za 1 km przebiegu w okresie utrzymania: 2,214 zł
Pozostałe kryteria oceny ofert, takie jak współczynnik efektowności kosztowej i liczba miejsc siedzących zostały utajnione.
Wygląda więc na to, że bardzo duże szanse na realizację tego zamówienia ma Newag. Przypomnijmy, że 1 sierpnia ogłoszono
wyniki przetargu na 17 ezt dla Pomorza Zachodniego. Tam zwycięzcą jest właśnie Newag.