Rozszerzenie dystrybucji, umożliwienie przejazdów pociągami PolRegio oraz Grupy PKP, nowe sposoby promocji, a w perspektywie być może integracja z lokalnym transportem zbiorowym w wybranych miastach – to możliwe kierunki rozwoju Wspólnego Biletu Samorządowego. Według władz Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej WBS już dziś jest jednak ofertą atrakcyjną dla pasażera i stanowi dobry krok w kierunku integracji przewoźników kolejowych.
Najczęstszym przedmiotem krytyki ze strony pasażerów jest ograniczona sieć dystrybucji WBS. Rzecznik ŁKA Marta Markowska nie podziela jednak tej opinii, aplikację SkyCash określając jako „bardzo popularny kanał sprzedaży biletów”. – [Bilet można kupić] również w kasach biletowych i biletomatach stacjonarnych – informuje. Nie wspomina jednak, że w myśl regulaminu usługi zakup w kasie jest możliwy tylko w przedsprzedaży
na co najmniej 7 dni przed datą podróży.
Chaos informacyjny
Co więcej, według załącznika do tego samego dokumentu termin rozpoczęcia sprzedaży WBS w poszczególnych kanałach sprzedaży różni się w zależności od konkretnego przewoźnika. O ile w kasach samej ŁKA w istocie już pierwszego dnia obowiązywania oferty można było kupić wspólny bilet, z pozostałych przewoźników taki sam termin zadeklarowały tylko Koleje Mazowieckie oraz Warszawska Kolej Dojazdowa. Koleje Wielkopolskie oferują taką możliwość dopiero od 4 sierpnia, a Koleje Śląskie, Dolnośląskie, Małopolskie oraz Arriva nie określiły nawet terminu jej wprowadzenia. W przypadku zakupu biletu w pociągu konkretną datę zapowiedziały tylko KW – będzie to 1 października (tego samego dnia przewoźnik zacznie sprzedawać WBS także przez Internet, w biletomatach, w pociągu oraz poprzez SkyCash).
Prawie żadnego terminu nie określiły KŚ oraz KD – poinformowano wyłącznie, że sprzedaż poprzez SkyCash było planowane odpowiednio na 1 i 7 sierpnia. Najlepiej na tym tle wypadają Koleje Mazowieckie, w których wszystkie kanały sprzedaży z wyjątkiem zakupu w pociągu zostały uruchomione już 1 sierpnia. Oprócz tego KŚ oferują zakup biletu w tzw. „Punktach na mieście” (placówkach ajencyjnych prowadzących sprzedaż poza dworcami w 13 miejscowościach), a Koleje Małopolskie – poprzez własną aplikacją iMKA. Od najbliższego piątku (11 sierpnia) Arriva zapowiada umożliwienie zakupu poprzez portal e-podróżnik.
Współpraca z PKP i PR? Być może
Rzecznik ŁKA nie odpowiada na pytanie o zasady rozliczeń między SkyCash a przewoźnikami oraz między nimi samymi. Deklaruje natomiast otwartość na współpracę ze spółkami obsługującymi większość połączeń międzywojewódzkich – Przewozami Regionalnymi oraz PKP IC. – Mając świadomość oczekiwań pasażerów, dla których idealnym rozwiązaniem jest jeden bilet na pociągi wszystkich przewoźników w Polsce, ŁKA jest gotowa również do współpracy z innymi przewoźnikami, czy to w ramach Wspólnego Biletu Samorządowego, czy projektu Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa – informuje Markowska, nie precyzując jednak, czy toczą się konkretne rozmowy w sprawie przystąpienia kolejnych spółek do oferty WBS. W podobnym tonie wypowiedział się cytowany już na naszych łamach
prezes ŁKA Janusz Malinowski.
– Należy podkreślić, że to oferta pilotażowa, którą będziemy chcieli rozwijać również pod względem jej dostępności – mówi rzecznik łódzkiego przewoźnika. W grę mogą wchodzić zarówno nowe sposoby promocji tej mało jeszcze znanej pasażerom oferty, jak i np. integracja WBS także z komunikacją miejską, przynajmniej w wybranych ośrodkach. – Na chwilę obecną jest jeszcze zbyt wcześnie, aby mówić o wynikach sprzedaży wspólnego biletu – dodaje Markowska.