Ogłoszenie o zamiarze zamówienia 14 nowych ezt przez ŁKA ukazało się już w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Wiele spośród oczekiwanych przez spółkę parametrów odwzorowuje dane techniczne sprawdzonych już jednostek Flirt 3, z którymi zresztą nowe pojazdy mają być kompatybilne. Rozstrzygnięcie przetargu ma nastąpić pod koniec maja.
W Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia określono maksymalną długość pojazdu na 65 metrów, a minimalną liczbę wszystkich miejsc siedzących na 160 (w tym 140 stałych). Całkowita pojemność pojazdu powinna wynosić co najmniej 300 osób. Zamawiający oczekuje, by wysokość podłogi przy wejściu nad główką szyny wynosiła 76 cm z dopuszczalnymi odchyleniami po 5 cm w obie strony. Taką samą wysokość musi mieć co najmniej 70% powierzchni podłogi we wnętrzu.
Tylko 40% wagi przetargu to cena
Prędkość eksploatacyjna nie może być niższa niż 160 km/h, a przyspieszenie – niż 1,1 m/s2. Rozwiązania zastosowane w układzie napędowym muszą umożliwiać hamowanie odzyskowe. Zespół trakcyjny musi mieć co najmniej dwa dwuosiowe wózki napędowe przy nacisku na oś nie większym od 200 kN. ŁKA oczekuje minimalnego promienia łuku 100 m na torach warsztatowych i 160 m na trakcyjnych. Pojazdy będą musiały zostać wyposażone w system ETCS poziomu 2. Ważnym zapisem SIWZ jest wymóg kompatybilności z eksploatowanymi już przez ŁKA ezt typu Flirt 3, także po ich ewentualnej rozbudowie o trzeci człon (wyróżniono dwa warunki: kompatybilność sprzęgu mechanicznego i pośredniego hamulca pneumatycznego).
Podobnie jak w przetargu z 2012 r. na pierwszych 20 jednostek, większościowego kryterium udzielenia zamówienia nie stanowi cena zakupu: przyznano jej wagę zaledwie 40 procent. Pozostałe czynniki to: cena brutto usługi utrzymania (30), współczynniki efektywności kosztowej (20) i liczba siedzeń stałych w pojeździe powyżej 140 (10).
Pociągi razem z obsługą
Zamówienie obejmuje dostawę jednostek oraz usługę ich utrzymania do poziomu P4 przez 12 lat od momentu dostarczenia (do połowy 2029 r.). Wartość przyszłego kontraktu oszacowano na 398 834 375,07 złotych. Oferenci muszą wpłacić wadium w wysokości 3 mln zł. Inne wymogi to dostarczenie co najmniej 4 nowych ezt z systemem ETCS poziomu co najmniej 1 w ciągu ostatnich trzech lat. Cały pojazd ma być objęty gwarancją trzyletnią, a poszczególne zespoły – znacznie dłuższą (pudło – 60 miesięcy, rama wózka – 84). ŁKA przewiduje, że średni roczny przebieg każdego pojazdu będzie wynosił ok. 150 tys. km. Wymagana minimalna żywotność to 35 lat lub 4 miliony kilometrów przebiegu.
Końcowy termin składania ofert przypada o godz. 12:00 30 maja. Oferty zostaną otwarte o godzinę później. Pierwsze 4 sztuki pojazdów mają zostać dostarczone w ciągu 19-20 miesięcy od podpisania umowy, a pozostałych 10 – nie później niż po kolejnych 6 (ale nie wcześniej niż po 4) miesiącach.