Łódzka Kolej Aglomeracyjna jest pierwszym przewoźnikiem samorządowym, które zdecydował się sprzedawać swoje bilety w Pakiecie Podróżnika, razem z PKP Intercity, PKP SKM Trójmiasto i Przewozami Regionalnymi. Spółka stoi na stanowisku, że im więcej form zakupu biletów, tym lepiej.
– ŁKA jest otwarta na wszelkie rozwiązania, które służą pasażerom, dlatego po negocjacjach z PKP Informatyką z przyjemnością wchodzimy w ofertę, która ma integrować polską kolej. Wychodzimy z założenia, że im szersza oferta dla pasażera, tym większa dla niego korzyść. Widzimy to na przykładzie bardzo wielu ofert, które już działają w województwie łódzkim i mazowieckim – powiedział Janusz Malinowski, prezes ŁKA.
Więcej ofert = więcej pasażerów
Zdaniem prezesa
Pakiet Podróżnika ma wiele zalet. To w pierwszej kolejności prostsza odprawa pasażera i gwarancja tego, że nie będąc w województwie łódzkim, bilet kupimy w najlepsze ofercie, ponieważ wszystkie możliwe rozwiązania strefowe i taryfowe będą do dyspozycji kasjerek i pasażerów poprzez portal Bilkom 2, na którym od początku jego funkcjonowania zarejestrowało się już 3 tysiące użytkowników (ale bilet można kupić także bez rejestracji).
O konkretnych kosztach integracji biletowej z PKP prezes Malinowski mówić nie chce. – Płacimy prowizję do PKP Informatyki za bilet sprzedany w ramach Pakietu Podróżnika na pociąg, który tak czy inaczej uruchamiamy, więc możemy mieć tylko dodatkowe przychody. Koszty wejścia do systemu były naprawdę minimalne. Całe funkcjonowanie systemu oparte jest o system prowizyjny, więc im więcej biletów się sprzeda, tym lepiej dla nas, ponieważ mamy większe przychody – powiedział prezes ŁKA.
Więcej korzyści niż strat?
Prezesi innych spółek samorządowych nieco krytyczniej przyglądają się Pakietowi Podróżnika stworzonemu pod nadzorem PKP. Na przykład Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich, o którego wątpliwościach
pisaliśmy tutaj.
– Mimo wątpliwości, wiem, że wszyscy przewoźnicy samorządowi bardzo poważnie się pochylają nad tą ofertą. Wiem, że niektórzy z nich są o krok od pozytywnej decyzji w tej sprawie. Myślę, że po pewnych negocjacjach także Koleje Dolnośląskie podejmą decyzję o wejściu, choć to oczywiście będzie ich decyzja biznesowa – powiedział Janusz Malinowski.
Mimo przyłączenia się do Pakietu Podróżnika firmowanego przez PKP Informatyka, ŁKA pozostanie w Koleo.
Ze współpracy z tą platformą zrezygnowały ostatnio Przewozy Regionalne.
Kto następny?
Na spotkaniu prasowym dotyczących wejścia ŁKA do Pakietu obecny był prezes PKP Sa Krzysztof Mamiński. Zdradził on z kim negocjacje są najmniej, a z kim najbardziej zaawansowane. – Zapewne najdłużej będą trwały z Kolejami Mazowieckimi i Kolejami Małopolskimi. Ale z Wielkopolską i z Dolnym Śląskiem rozmawia nam się nieźle i mam nadzieję, że wkrótce osiągniemy porozumienie dla dobra kolei – powiedział prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.
Główną platformą sprzedaży biletów w ramach Pakietu Podróżnika ma być portal Bilkom 2, o którym
więcej piszemy tutaj.