Łódzki przewoźnik samorządowy poinformował, że nowego biletu samorządowego nie będzie można kupić w automatach biletowych wewnątrz pociągów. Oferta nie jest też honorowana na trasie do Warszawy. ŁKA nie wyklucza, że wkrótce zasady ważności biletu będą poddane pewnym korektom.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna zmienia dotychczasowe informacje dotyczące możliwości zakupu Wspólnego Biletu Samorządowego. Wprowadzona na początku miesiąca oferta pozwala podróżować pociągami ośmiu spółek samorządowych. WBS ma charakter sieciowy i jego właściciel może przesiadać się nieograniczoną liczbę razy w ciągu doby od godziny oznaczonej na jego bilecie.
WBS trzeba kupić przed wejściem do pociąguŁódzki przewoźnik informował początkowo, że Wspólny Bilet Samorządowy dostępny będzie w biletomatach spółki. Umieszczone w każdej jednostce ŁKA urządzenia są podstawowym kanałem sprzedaży biletów jednorazowych. W rzeczywistości nie kupimy w nich jednak WBS. – Jest on dostępny w biletomatach stacjonarnych firmy Asec, które znajdują się na wybranych dworcach kolejowych [m.in. Łódź Fabryczna]. Informacja na stronie internetowej spółki była nieprecyzyjna – przyznaje Marta Markowska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – Serdecznie za to przepraszam. Dane zostały już uzupełnione – dodaje.
Doprecyzowanie komunikatu jest o tyle istotne, że sprzedaży nowej oferty nie prowadzą drużyny konduktorskie. Oznacza to więc, że podróżny musi kupić bilet jeszcze przed wejściem do składu, choć z pierwszych informacji można było wyciągnąć wniosek, że bez problemu można dopełnić formalności wewnątrz pojazdu. Sieć kas i biletomatów stacjonarnych ŁKA jest tymczasem dość ograniczona, dla wielu podróżnych jedyną opcją zakupu będzie więc skorzystanie z aplikacji SkyCash.
Pociągi komercyjne pozostają poza porozumieniemObostrzenia dotyczą jednak nie tylko sieci dystrybucji WBS, ale także jego honorowania. Na podstawie wspólnego biletu nie można bowiem podróżować pociągami kategorii ŁKA Sprinter z Łodzi do Warszawy i z powrotem. Taka decyzja przewoźnika może budzić zdziwienie, bo jeszcze niedawno prezes ŁKA Janusz Malinowski wskazywał, że
zasady funkcjonowania oferty powinny być proste i czytelne nawet dla podróżnego nieobeznanego w niuansach taryfy. Na antenie Radia Łódź mówił także, że bilet byłby korzystniejszy dla pasażera, gdyby do programu
dołączyły Przewozy Regionalne i PKP Intercity.
Jedną z największych wad WBS pozostaje bowiem niespójna sieć jego obowiązywania, a możliwość skorzystania ze „sprinterów” znacząco ułatwiłaby podróżowanie po obszarze objętym porozumieniem (choć jedynie w weekendy). – Połączenia kategorii ŁKA Sprinter na trasie Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia są realizowane na zasadach komercyjnych i w związku z tym nie mogły zostać ujęte w ofercie – stwierdza jednak Marta Markowska. Dodaje, że ceny biletów ŁKA w tej relacji są niskie, a WBA ma charakter pilotażowy. – Oferta została wprowadzona 1 sierpnia i w chwili obecnej jest jeszcze za wcześnie na wyciąganie wniosków dotyczących jej atrakcyjności. Niemniej jednak spółka będzie wnikliwie analizowała dane dotyczące sprzedaży i, jeżeli będzie to konieczne, nie wyklucza podjęcia dodatkowych działań – deklaruje przedstawicielka przewoźnika.