Co prawda to nie priorytet, ale zadanie możliwe do zrealizowania. W taki sposób władze Litwy odnoszą się do stanowiska Komisji Europejskiej, która zobligowała kraj do poprawy parametrów dopiero co zmodernizowanej linii kolejowej od granicy polsko-litewskiej do Kowna. W opinii unijnych urzędników, prędkość tego odcinka Rail Baltiki jest stanowczo za niska.
Władze Litwy uznały stanowisko Unii Europejskiej w sprawie konieczności zwiększenia maksymalnej prędkości między Kownem a granicą z Polską, jednak nie potraktowały tego jako szczególnie ważną sprawę. Z oficjalnych informacji przedstawionych przez wiceministra transportu Arijandasa Sliupasa wynika, że spółka RB Rail, która odpowiada za wdrożenie projektu budowy linii Rail Baltica na terytorium wszystkich trzech krajów bałtyckich, wkrótce ogłosi przetarg na opracowanie studium wykonalności dla linii. Pomoże ono zweryfikować także możliwości w zakresie zwiększenia prędkości na już wyremontowanym odcinku.
Odcinek pomiędzy Kownem a granicą z Polską został otwarty w 2015 roku. Jest on w tej chwili przystosowany do prędkości 120 km/h. Sprawę podniesienia prędkości znacznie poważniej niż Litwini traktuje Komisja Europejska. Henrik Holokei – szef unijnej Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu, powiedział ostatnio, że prędkość musi zostać zwiększona do zakładanych wcześniej 240 km/h. Inaczej odcinek nie będzie brany pod uwagę jako fragment trasy Rail Baltika.
Litwini w dużym stopniu uzależniają jednak kwestię podniesienia prędkości od polskich deklaracji. Minister transportu Litwy Rimantas Sinkevicius deklarował, że jeśli Polska na swoim odcinku Rail Baltiki podniesie prędkość do 240 km/h, wówczas Litwa zrobi to samo. Tymczasem w przyjętym w 2015 roku Krajowym Programie Kolejowym projekt budowy linii z Białegostoku do granicy z Litwą został wpisany na listę rezerwową, i to na ostatnie – 144 miejsce. Dodatkowo niewykluczone, że linia będzie poprowadzona po jednym torze. Cały czas trwają za to prace nad modernizacją trasy Warszawa – Białystok. Na tym odcinku linia ma być przystosowana do prędkości 160 km/h. W tej chwili Litwini deklarują, że kolejne odcinki Rail Baltiki na terytorium kraju będą już spełniały unijne wymogi.
Odcinek korytarza transportowego E75 Rail Baltica, z miejscowości Szostaków, przez Mariampol, aż do Kowna, został oddany do użytku w październiku 2015 roku. Prace zostały sfinansowane dzięki unijnemu wsparciu z perspektywy finansowej 2007-2013. Projekt pochłonął 364,5 mln euro.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.