Już za niespełna miesiąc mają ruszyć roboty związane z modernizacją warszawskiej linii obwodowej. Prace obejmą odcinki Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska oraz Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska. Dzięki inwestycji przebudowane zostaną trzy dotychczasowe przystanki oraz powstaną dwa nowe. Podpisana właśnie umowa z wykonawcą na realizację prac opiewa na prawie 200 mln zł brutto.
Już na początku kolejnego miesiąca – 12 marca – PKP PLK zamykają dla ruchu pociągów linię obwodową w Warszawie na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska. Na wykonanie modernizacji trzech linii kolejowych – nr 20, 509 i 507 – przedstawiciele PKP PLK podpisali dzisiaj – 17 lutego – umowę z wykonawcą, czyli konsorcjum firm Budimex, Strabag i ZUE.
200 mln z programu wartego 2 mld– Z całego Krajowego Programu Kolejowego na prace na węźle warszawskim i liniach w okolicach stolicy, które przechodzą przez Warszawę, planujemy wydać ponad 2 mld zł. Dzisiejsze podpisanie umowy jest pierwszym elementem realizacji harmonogramu rozpisanego na 3 lata – mówi Arnold Bresz, dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP PLK. – Oczywiście, te prace chcemy przeprowadzać w taki sposób, żeby w jak najmniejszym stopniu wpływać na prowadzenie ruchu pociągów oraz życie samego miasta. W następnych latach przejdziemy do realizacji linii średnicowej, linii nr 8, linii nr 447, a niedługo także linii nr 3. Planujemy wiele prac w okolicach Warszawy w najbliższych latach i mam nadzieję, że zrealizujemy je w terminie i osiągniemy zakładane rezultaty – podkreśla.
Realizacja projektu „Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska)” ma potrwać 26 miesięcy, czyli do połowy 2019 roku. Do marca 2018 roku ma trwać przebudowa odcinka z Warszawy Zachodniej do Warszawy Gdańskiej, tzw. małej linii obwodowej. Wartość umowy wynosi 196 mln zł brutto.
mat. PKP PLKKontynuacja prac
– To kolejny element związany z modernizacją warszawskiego węzła kolejowego. Prace te będą kontynuacją prac na ciągu tzw. linii obwodowej – mówi Sławomira Wierzchowska, z-ca dyrektora w Centrum Realizacji Inwestycji PLK. – Najbardziej odczuwalna część inwestycji to właśnie ta na ciągu linii obwodowej. Poza pracami związanymi z modernizacją 14 km nawierzchni kolejowej oraz sieci trakcyjnej oraz modernizacji urządzeń srk, w ramach tego przedsięwzięcia przebudowane zostaną wiadukty nad ulicą Obozową, Kasprzaka, Wolską i Zawiszy. Mieszkańcy Warszawy odczują dużą poprawę korzystania z usług transportu kolejowego. Na stacji Warszawa Główna Towarowa powstanie LCS, co ułatwi i usprawni prowadzenie ruchu kolejowego – dodaje.
Dzięki inwestycji na linii obwodowej w Warszawie pojawią się dwa nowe przystanki kolejowe – Warszawa Koło w okolicy ul. Obozowej oraz Warszawa Powązki. Ponadto zostaną przebudowane też dotychczasowe przystanki. Warszawa Kasprzaka po przebudowie zyska nową nazwę Warszawa Wola, natomiast Warszawa Koło zmieni nazwę na Warszawa Młynów. Przebudowany zostanie także peron 8 na stacji Warszawa Zachodnia. Pojawią się na nim nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Na stacjach pojawią się windy, natomiast Warszawa Młynów stanie się funkcjonalnym węzłem przesiadkowym łączącym kolej, tramwaje i metro.
mat. PKP PLKTrudna inwestycja– W imieniu lidera konsorcjum, cieszę się, że możemy wziąć udział w realizacji tej ważnej dla zamawiającego i miasta inwestycji. Dzisiaj wykonujemy pierwszy krok, podpisujemy umowę. Jest to niezbędny akt do tego, żeby tę pracę rozpocząć, natomiast jest to dopiero początek i niezwłocznie z pełnym zaangażowaniem przystępujemy do przygotowania planów realizacji tej inwestycji. Jesteśmy przygotowani do tego, żeby temu zadaniu sprostać i że za ok. dwa lata je zakończymy – mówi Maciej Olek, dyrektor Budimeksu.
mat. PKP PLK Przyszły węzeł przesiadkowy Warszawa Młynów
Jak podkreśla, wszystkie inwestycje realizowane w centrum miasta z definicji są trudne. – Ta pewnie nie będzie inna. Mając na uwadze, że stolica jest w trakcie modernizacji wielu elementów infrastruktury, jak np. budowa metra, co nie pozostaje bez wpływu na organizacje ruchu i życie mieszkańców, to ta inwestycja i konieczność powiązania jej z tymi elementami też nie będzie inna. Organizacyjnie na pewno będzie to bardzo wymagająca inwestycja, natomiast jako konsorcjum składające się z trzech doświadczonych firm – Budimex, Strabag i ZUE – mamy doświadczenie w realizacji takich zadań i myślę, że wspólnie z zamawiającym sprostamy temu zadaniu – podkreśla Olek.
mat. PKP PLK