PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły modernizację linii nr 68 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów wraz z łącznicą o nr 565. Wiosną tego roku rozpoczną się większe roboty budowlane na jednotorowych szlakach trasy, w wyniku których nastąpi jej przebudowana i elektryfikacja. Obecny kształt ważnej dla tej części kraju „drogi żelaznej” odchodzi do przeszłości.
Linia nr 68 przed przebudowąLinia łącząca Lublin ze Stalową Wolą Rozwadów wybudowana została na początku XX w. Trasa odznaczała się dużą krętością, co w okresie II Rzeczpospolitej ograniczono w wyniku „prostowania”. Obecnie jest to linia jednotorowa, niezelektryfikowaną, z wyjątkiem krótkiego szlaku Lublin – Lublin Zemborzyce, który jest dwutorowy i zelektryfikowany. Prędkość dopuszczalna dla pociągów pasażerskich (szynobusy) obecnie wynosi od 80-120 km/h. Na linii obowiązują pewne ograniczenia, istotne zwłaszcza dla ruchu towarowego. To konieczność zachowania odpowiedniej długości składów oraz wyposażania ich w drugą lokomotywę dla zapewnienia sprawnego przejazdu przez wzniesienia.
Linia nr 68 jest najważniejszym połączeniem kolejowym województw lubelskiego i podkarpackiego. Jest tam prowadzony dość intensywny (jak na Polskę południowo–wschodnią) ruch pasażerski (na dobę po kilka par pociągów PolRegio i TLK), a po zamknięciu linii nr 7, zyskała ona na znaczeniu w ruchu towarowym.
Łącznica pozwalająca na ominięcie od północnego zachodu rozwadowską stację to linia nr 565 Charzewice – Stalowa Wola Rozwadów Towarowa o długości niespełna kilometra. To także linia jednotorowa, niezelektryfikowana. Jest ona wykorzystywana w ruchu towarowym i pasażerskim przez składy PKP Intercity.
Wybrane efekty modernizacji
W ubiegłym roku rozpoczęto realizację robót budowlanych w ramach zadania "Prace na liniach kolejowych nr 68, 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów wraz z elektryfikacją". Po realizacji przedsięwzięcia ma nastąpić m.in. skrócenie czasu przejazdu, poprawa bezpieczeństwa, likwidacja ograniczeń eksploatacyjnych, w szczególności dla ruchu towarowego, poprawa obsługi podróżnych, w tym osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Nad całą trasą zawiśnie sieć trakcyjna. Wśród bardziej szczegółowych efektów prac można wymienić budowę nowych przystanków osobowych w Zaklikowie i Stalowej Woli (powstanie na linii nr 565), wydłużenie torów bocznych na stacji Kraśnik, prace na pięciu wiaduktach oraz przebudowę 19 peronów, zmianę lokalizacji trzech przystanków (Majdan, Niedrzwica Kościelna, Rzeczyca Kolonia). Całkowity koszt projektu to 568 995 978,74 zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych, przyznane w ramach programu Polska Wschodnia wynosi 462 598 356,48 zł. Realizacja projektu ma zakończyć się do 2020 r.
Prace rozpoczęto...
Zgodnie z założeniami prace budowlane rozpoczęto w ubiegłym roku. Ich pierwsze efekty są już widoczne na dwutorowym szlaku Lublin – Lublin Zemborzyce. Większe roboty, skutkujące brakiem przejezdności między Lublinem a Stalową Wolą Rozwadów rozpoczną się wczesną wiosną 2018 r. Wszelkie prace budowlane mają zostać wykonane do końca przyszłego roku.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć wykonanych na „lubelskim” odcinku linii nr 68. Już niebawem obecny kształt trasy przejdzie do historii.