W Centrum Unijnych Projektów Transportowych uroczyście doszło do podpisania umowy na dofinansowanie inwestycji kolejowej z Warszawy Wschodniej do Otwocka. Jak podkreśla Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, projekt ten ma istotne znaczenie dla poprawy przepustowości linii. W planach jest m.in. dobudowa trzeciego toru.
Linia kolejowa nr 7 łączy aglomerację warszawską z największymi miastami centralnej i południowej części województwa lubelskiego, jak Lublin, Chełm i Zamość. 20 grudnia, w sprawie dofinansowania dalszej modernizacji tej linii, podpisano umowę w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Uroczyście na dokumencie swój podpis złożył Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Modernizacja tej linii na odcinku od Warszawy Wschodniej do Otwocka wraz z pracami na łącznicy kolejowej nr 506, to uzupełnienie dofinansowanego już wcześniej z PO Infrastruktura i Środowiska 2014-20 projektu „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I”.
Zwieńczenie prac
– To ostatnie w tym roku spotkanie, na którym będziemy w sposób uroczysty podpisywać kolejne umowy o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Domyka to pewien okres bardzo intensywnej pracy w Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa – mówi Przemysław Gorgol, dyrektor CUPT. Podziękowania skierowane zostały także w stronę beneficjentów i ich zaangażowania. – To także zwieńczenie ich zaangażowania w proces przygotowania dokumentacji do oceny, który mamy nadzieję, że będzie się przeradzał w tej chwili proces podpisywania kolejnych kontraktów z wykonawcami, tak abyśmy mogli uruchamiać coraz większe strumienie pieniędzy unijnych, które otrzymaliśmy na rozwój polskiej infrastruktury – podkreśla.
O znaczeniu podpisywanego projektu mówił również Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa, odpowiedzialny za kolej. – Umowa, która dotyczy odcinka z Warszawy Wschodniej do Otwocka, jest daleko idącą modernizacją tej linii, która spowoduje, że zwiększymy prędkość pociągów pasażerskich i towarowych. Jest to niezwykle ważne domknięcie całości finansowania przebudowy tej linii kolejowej – ocenia wiceminister.
Będzie trzeci tor
Jak zaznaczył Ireneusz Merchel, to już czwarta umowa podpisana w ramach POiŚ-u. – Ponadto mamy już kilka podpisanych kilka umów z innych programów, jak np. z Polski Wschodniej – dodaje.
– Projekt ten to nie tylko modernizacja, ale i budowa, bo położymy trzeci tor na tym odcinku, co powinno znacznie poprawić przepustowość. Powstaną nowe obiekty inżynieryjne – wylicza. Jak dodaje PKP PLK współpracuje z samorządowi by wypracować jak najlepszy scenariusz inwestycji. – W dalszym ciągu trwają jeszcze rozmowy, gdyż chcemy zadbać o to, żeby nie utrudniać życia mieszkańców okolicznych miejscowości. Często o tym w przeszłości zapominano, ale Polskie Linie Kolejowe muszą dbać o wizerunek, również otoczenia, niekoniecznie uczestników bezpośrednich w ruchu kolejowym – mówi Merchel.
Najpierw projekt potem inwestycja
Prace obejmą przebudowę torowisk, a także modernizację, przebudowę i budowę nowych obiektów inżynieryjnych. Pojawią się nowe mosty, wiadukty, przepusty, przejścia dla pieszych i tunele drogowe. PKP PLK przewidują także wymianę sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem, przebudowę peronów i ich wyposażenia, budowę układu sterowania ruchem oraz odnowienie systemu odwodnienia.
Dzięki przeprowadzonym pracom na odcinku Warszawa Wschodnia Osobowa a Otwock pociągi osobowe będą mogły osiągać prędkość 120 km/h, a towarowe 80 km/h. Na odcinku Warszawa Wawer – Otwock maksymalna prędkość pociągów osobowych osiągnie 160 km/h, na odcinku łącznicy kolejowej nr 506 – 100 km/h. Modernizowany w ramach projektu odcinek linii nr 7 praz łącznicy 506 należy do sieci TEN-T i będzie wyposażony w system ERTMS/ETCS poziom 2. W efekcie wszystkich prac skróci się czas jazdy na modernizowanej linii., poprawi się dostępność dla osób niepełnosprawnych do transportu kolejowego oraz bezpieczeństwo i komfort podróży.
Projekt wyceniany jest na 631,6 mln zł. Dofinansowanie unijne wynosi 363,3 mln zł. PKP PLK planują, że od 2017 do 2019 roku będzie to czas projektowy. W latach 2020-22 planowana jest realizacja inwestycji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.