W najbliższych latach odcinek Tomaszów Mazowiecki – Opoczno ma zostać zelektryfikowany. Prawdopodobnie inwestycja obejmie też prace torowe. Pozwoli to uruchomić tam połączenia ŁKA, ale i zakonserwuje obecny układ komunikacyjny, w którym ciąg Łódź – Opoczno – Kielce jest przerwany.
Przed kilkoma dniami Łódzka Kolej Aglomeracyjna ogłosiła swoje plany taborowe. Samorządowa spółka
chce kupić kolejne jednostki elektryczne, które mają być wykorzystywane do obsługi kolejnych tras w regionie. Wśród nich wymieniana jest linia do Opoczna. Dziś połączenie Łodzi z 20-tysięcznym miastem w południowo-wschodniej części województwa realizowane jest przez Przewozy Regionalne spalinowymi autobusami szynowymi, bo na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Opoczno nie ma sieci trakcyjnej.
Elektryfikacja częścią dużego projektu infrastrukturalnegoPlany ŁKA są jednak zrozumiałe, bo wkrótce 26-kilometrowy fragment linii nr 25 ma zostać zelektryfikowany. – Zgodnie z listem intencyjnym zawartym w 2015 r. pomiędzy PLK a władzami województwa łódzkiego elektryfikacja wskazanego odcinka linii nr 25 planowana jest do realizacji w ramach zadania „Rewitalizacja i modernizacja linii kolejowych na terenie województwa łódzkiego, m.in. linia kolejowa nr 25 na odcinku Łódź – Opoczno – Etap I” – potwierdza Łukasz Kwasiborski z wydziału prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Na razie nie wiadomo dokładnie, kiedy nad torami rozwieszona zostanie sieć trakcyjna, ale prace mają być zrealizowane w trwającej perspektywie budżetowej UE 2014 – 2020. PKP PLK chcą przeprowadzić inwestycję w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa łódzkiego. – Przedsięwzięcie będzie więc współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – mówi Łukasz Kwasiborski.
Prace nie skończą się na rozwieszeniu sieciNie jest też póki co jasne, jak szerokie będą zaplanowane roboty. – Prawdopodobnie obejmą one nie tylko samą elektryfikację, lecz m.in. także naprawę nawierzchni torowej z uzupełnieniem tłucznia – zapowiada przedstawiciel zarządcy infrastruktury. – Zakres rzeczowy inwestycji jest obecnie na etapie uzgadniania z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego – dodaje.
Roboty na odcinku do Opoczna ujęte zostały w Krajowym Programie Kolejowym (w ramach szerszego projektu obejmującego szereg inwestycji w regionie łódzkim). Jak szacuje PKP PLK, wartość prac wyniesie około 40 mln zł. Również ze środków RPO finansowany ma być zakup nowych jednostek dla ŁKA. Spółka chce kupić 12 – 14 pojazdów.
Inwestują tylko na fragmencie dawnego międzyregionalnego ciąguWspomniane inwestycje nie przywrócą jednak odcinkowi do Opoczna jego dawnej tranzytowej roli. Jest on bowiem fragmentem przerwanego ciągu komunikacyjnego Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno – Końskie – Skarżysko-Kamienna – Kielce. Łącząca Łódzkie ze Świętokrzyskiem przez historyczną północ Małopolski trasa jest najkrótszą drogą kolejową pomiędzy tymi regionami. Ostatnie pociągi pasażerskie zniknęły z odcinka Opoczno – Skarżysko-Kamienna latem 2009 r.