Świetna wiadomość dla linii nr 35 łączącej niegdyś Ostrołękę ze Szczytnem. Wyremontowano kolejny odcinek linii do Chorzeli w starostwie przasnyskim. Powstała też nowa bocznica kolejowa. Po linii od niedawna kursują pociągi z Olsztyna do lotniska Szymany.
Linia kolejowa nr 35 ze Szczytna do Ostrołęki przeżyła w ostatnich latach prawdziwą huśtawkę. W 2001 roku została wyłączona z eksploatacji, a w 2010 roku – przeznaczona do likwidacji na stanowiącym 2/3 długości odcinku Ostrołęka – Wielbark w ramach „optymalizacji” sieci kolejowej. Na szczęście jak się okazało, to wcale nie był jej koniec, a likwidacja nie doszła do skutku.
Jeszcze w tym samym roku podjęto decyzję o poprowadzeniu przez odcinek Szczytno – Szymany połączenia do nowego lotniska Olsztyn–Mazury. Po niedawnym otwarciu portu pojawiły się już pociągi (choć sensowność ich rozkładu jazdy jest ograniczona, o czym piszemy tutaj). To jednak zaledwie ośmiokilometrowy odcinek linii o długości 92 kilometrów. Co z resztą?
Ikea i miłośnicy ratują linię
W 2011 roku miała miejsce głośna sprawa remontu linii kolejowej na odcinku Szczytno – Wielbark. Należąca do Ikei fabryka Swedwood za własne pieniądze (ponad 150 tys. zł) w dwa miesiące naprawiła linię kolejową. Zarządca infrastruktury dołożył tylko warte 80 tysięcy złotych materiały staroużyteczne. Ikea marzyła o zastąpieniu dziesiątek tysięcy ciężarówek wożących drewno do fabryki pociągami, ale ceny za przewozy podyktowane przez PKP Cargo były zbyt wysokie. Udało się tylko przywrócić pociągi pasażerskie, ale i je wkrótce wycofano. Po tym jak zmieniono rozkład jazdy upadła bowiem synchronizacja z godzinami zmian w fabryce, więc pasażerów nie było.
O kolejny odcinek, od Grabowa pod Ostrołęką do Chorzeli dba Towarzystwo Dróg Żelaznych w Ostrołęce. Od kilku lat chroni ją przed zarastaniem i kradzieżami w nadziei na przywrócenie pociągów, o czym można przeczytać tutaj. Wygląda na to, że romantyczne wysiłki miłośników i Ikei zostaną nagrodzone.
Specjalna strefa ekonomiczna z bocznicą
Firma Domost z Małkini Górnej wykonała w zeszłym roku na zlecenie PKP PLK remont toru na odcinku od km 56,7 (Chorzele) do km 72,1 (Wielbark) wraz z odgałęzieniem do kolejowej bocznicy szlakowej Przasnyskiej Strefy Gospodarczej w gminie Chorzele. Koszt robót – 2,48 mln zł netto – poniosło Starostwo Powiatowe, które zlokalizowało tu jeden z obszarów wspomnianej strefy. – Włączenie specjalnej strefy gospodarczej do linii nr 35 Ostrołęka – Wielbark nastąpiło 31 grudnia – informuje "Rynek Kolejowy" Łukasz Kwasiborski z wydziału prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Powstała też sama bocznica. Jej budowę zlecił z kolei Powiatowy Zarząd Dróg w Przasnyszu. Dyrektor PZD mgr inż. Kazimierz Pióro mówi "Rynkowi Kolejowemu", że w ramach wartego 2 mln zl kontraktu z firmą Pribex pozostały do zrobienia jedynie drobne prace Do wykonania jest jeszcze kolejny etap – na budowę toru pozwalającego na objazd bocznicy. Ale i bez niego z bocznicy można korzystać – i są na to chętni.
– Jest już przygotowany przetarg na sprzedaż tego terenu. Zainteresowanie wyraziło szereg dużych firm – mówi dyr. Pióro zaznaczając, że teren jest w pełni uzbrojony, nie tylko "kolejowo". Wybór firmy, która zasiedli tą część strefy gospodarczej powinien nastąpić w połowie marca.
Przed rokiem Zarząd Województwa Mazowieckiego i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały list intencyjny na realizację programu polepszenia przewozów przy wsparciu unijnych środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 w kwocie 135 mln euro. Na liście inwestycji ujęto m. in.: modernizację linii kolejowej nr 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele.
– Rewitalizacja linii nr 35 jest wpisana na listę podstawową projektów RPO objętych Krajowym Programem Kolejowym i planowana jest na lata 2016-2021. Obecnie przygotowywane jest postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy dokumentacji przedprojektowej. Przewidujemy, że przetarg zostanie ogłoszony na początku drugiego kwartału tego roku – zapowiada Łukasz Kwasiborski z PKP PLK.
Linia kolejowa nr 35 to obecnie prawdziwy patchwork. Idąc od strony Szczytna, remontowały ją już: województwo i PLK w ramach połączenia do lotniska Mazury; Ikea (która jak się okazuje za własne pieniądze pomogła uzbroić strefę ekonomiczną Przasnysz); następnie starostwo powiatowe, a na dalszym odcinku miłośnicy kolei. Jeśli ten ostatni, największy fragment uda się zmodernizować w ramach RPO, byłby to imponujący sukces wszystkich zaangażowanych w utrzymanie wybudowanej w 1915 roku linii.
Szlakiem zapomnianej linii nr 35 Ostrołęka - Szczytno. Film z 2012 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.