Długo odkładana reaktywacja połączeń pasażerskich na linii 281 ma w końcu stać się faktem. W czerwcu pociągi mają powrócić na odcinek Gniezno – Jarocin a w grudniu – na odcinek Wrocław – Milicz.
Jarocin – Września – Gniezno od czerwca
Reaktywacja połączeń pasażerskich na bardzo ważnym ciągu linii 281 Jarocin – Września – Gniezno była już przekładana kilkukrotnie. W grudniu wielkopolski Urząd Marszałkowski stwierdził, że połączenia nie zostaną uruchomione, bo infrastruktura kolejowa nie jest na to gotowa. Z tym stanowiskiem n
ie zgodziła się zresztą PKP PLK. Do reaktywacji w końcu dojdzie 10 czerwca, podczas korekty rozkładu jazdy pociągów. Połączenia uruchomią Koleje Wielkopolskie.
– Jednym z elementów przeprowadzonej w ubiegłym roku oceny przygotowania odcinka linii nr 281 Jarocin – Gniezno do zaplanowanych przewozów pasażerskich były inwestycje realizowane i planowane przez spółkę PKP PLK S.A. Z uwagi na stan ich zaawansowania, przewidywany harmonogram a także prognozowane wydłużenia czasów przejazdu przedstawiciele Organizatora przewozów oraz Operatora zarekomendowali rozpoczęcie realizacji przewozów w ramach korekty rozkładu jazdy pociągów w czerwcu 2018 r. Urząd Marszałkowski podtrzymuje ten termin jako datę wznowienia przewozów. Należy jednak podkreślić, że ostateczny kształt rozkładu jazdy pociągów będzie uzależniony od realizowanych przez zarządcę inwestycji na przedmiotowym odcinku – informuje „Rynek Kolejowy” Henryk Szczefanowicz, zastępca dyrektora Departamentu Transportu UMWW. Według naszych informacji wkrótce ma się zacząć ostateczny przegląd infrastruktury, ale restart raczej nie jest zagrożony.
Wrocław – Milicz od grudniaOd stanu infrastruktury reaktywację połączeń na swoim odcinku linii 281 uzależnia też Dolny Śląsk. Obecnie trwają prace rewitalizacyjne na odcinku Grabowno Wielkie – Milicz – gr. IŻ. – Według posiadanych informacji roboty te będą kontynuowane do października. Biorąc pod uwagę ten termin Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego planuje uruchomienie pociągów w relacji Wrocław Gł. – Milicz/Krotoszyn wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy na sezon 2018/19 – informuje „RK” Wojciech Zdanowski, Dyrektor Departamentu Infrastruktury UMWD.
Jak wyjaśnia, aktualnie trwają ustalenia z przewoźnikami oraz ościennymi organizatorami odnośnie przyszłej siatki połączeń. – Przedmiotowa linia należy do połączeń „stykowych”, co oznacza, że kształt oferty, tj. m.in. ilość połączeń oraz terminy kursowania pociągów, zależny jest również od uzgodnień z województwem wielkopolskim – przyznaje.
Według nieoficjalnych informacji to Koleje Dolnośląskie mają obsłużyć odcinek Wrocław – Krotoszyn od nowego rozkładu jazdy, prawdopodobnie w skróconej relacji do Milicza. Tak wynika ze stanowiska Związku Zawodowego Kontra, przesłanego samorządowi województwa. W przeszłości pociągi do Krotoszyna prowadziły Przewozy Regionalne, więc związkowcy obawiają się dalszej marginalizacji PR na terenie Dolnego Śląska, a co za tym idzie – zwolnień.