Ministerstwo Rozwoju chce wdlużyć trasę Linii Hutniczej Szerokotorowej do Kędzierzyna-Koźla przez Gliwice. Dobudowa nowego odcinka prawdopodobnie wiązać się będzie z koniecznością wydzielenia zarządcy infrastruktury i przewoźnika z obecnych struktur PKP LHS. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy zmiany te mogłyby nastąpić.
Na początku zeszłego miesiąca Mateusz Morawiecki
zaanonsował możliwość zmiany przebiegu lub wydłużenia Linii Hutniczej Szerokotorowej, najdalej wysuniętej na zachód polskiej trasy o rozstawie torów 1520 mm. Wstępne plany mają związek z zamierzeniami przygotowania szlaków komunikacyjnych pod obsługę tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku, który miałby połączyć Chiny i Europę. – A w tym wielkim projekcie chcemy uczestniczyć – podkreślał wicepremier na spotkaniu z samorządowcami w Zduńskiej Woli.
Zmiana przebiegu, ale także struktury organizacyjnej LHSDziś Ministerstwo Rozwoju uściśla podstawowe założenia prac. Wiemy już przede wszystkim, że rozważane jest obecnie wydłużenie, a nie przesunięcie szerokotorowej magistrali. – Aktualnie prowadzone są prace koncepcyjne dotyczące ewentualnego przedłużenia istniejącej infrastruktury torowej LHS do Gliwic i Kędzierzyna-Koźla – poinformował nas Paweł Nowak z Departamentu Komunikacji Ministerstwa Rozwoju. Projekt wydłużenia linii
opisywaliśmy tutaj.
Przedstawiciel resortu wskazuje przy tym, że taka rozbudowa wiązałaby się zapewne nie tylko z koniecznością poniesienia istotnych nakładów inwestycyjnych, ale także z dużymi zmianami organizacyjnymi. – W przypadku decyzji o realizacji tego przedsięwzięcia prawdopodobne będzie przeprowadzenie rozdzielenia funkcji zarządcy infrastruktury od działalności przewozowej – mówi. – To rozwiązanie wprowadzone przez prawo UE w celu w celu wzmocnienia konkurencji na rynku transportu kolejowego w ramach
tzw. czwartego pakietu kolejowego – przypomina.
Konkretnych terminów wciąż nie ma – Obecnie LHS jest wyłączona spod tych zasad. Przedłużenie linii może jednak spowodować, że to wyłączenie przestanie obowiązywać i konieczne będzie dokonanie wspomnianego rozdzielenia – usłyszeliśmy od naszego rozmówcy. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy miałyby nastąpić przekształcenia ani w jakim horyzoncie czasowym możliwa byłaby realizacja inwestycji. – Na tym etapie trudno podać szczegóły projektu – stwierdza przedstawiciel resortu. Żadnych konkretów w tej sprawie nie przedstawiło nam również Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, które wskazało jedynie, że organem kompetentnym w zakresie rozbudowy LHS jest MR. Władze Grupy PKP również
przyznały niedawno, że analizowana jest możliwość przedłużenia LHS.
Linia Hutnicza Szerokotorowa oznaczona numerem 65 to jedna z najważniejszych tras towarowych łączących Polskę z obszarem postradzieckim. Rozpoczyna się na granicy w Hrubieszowie i wiedzie przez Zamość, Zawadę, Biłgoraj, Staszów, Sędziszów, Olkusz i Bukowno do Sławkowa. Ma 395 km długości, a nowy odcinek do Kędzierzyna-Koźla miałby prawdopodobnie niespełna 100 km. Trasa była wykorzystywana w ruchu pasażerskim jedynie sporadycznie. Rozkładowe pociągi dalekobieżne kursowały tam w pierwszej połowie lat 90. zeszłego stulecia. Później kursy uruchamiano jedynie bardzo sporadycznie na zarządzenie.
Przypomnijmy, że przed kilkoma dniami rząd poinformował natomiast o
rezygnacji lub przynajmniej odsunięciu w czasie budowy innego nowego odcinka – z Bełchatowa do Wielunia.