Wykonano już 27 z 30 podpór estakad i 18 z 28 stalowych przęseł. Teraz łącznica kolejowa w Krakowie-Zabłociu wchodzi w jeden z najbardziej skomplikowanych etapów budowy. Nad skrzyżowaniem wykonawca montuje dwa najdłuższe stalowe przęsła.
Dwustu pracowników i specjalistyczny sprzęt, w tym potężny, 250-tonowy dźwig – to codzienność na placu budowy
nowej łącznicy kolejowej w krakowskiej dzielnicy Zabłocie. Inwestycja prowadzona w rejonie skrzyżowania ulic Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich, Limanowskiego oraz Powstańców Śląskich, gotowa jest już niemal w połowie. Jak informuje inwestor, aktualne prace koncentrują się na montażu dwóch najdłuższych przęseł konstrukcji.
Szybki montaż
Przęsła mają 78 i 81 metrów długości, a ich montaż zajmie wykonawcy około trzech miesięcy. Potrwałby dłużej, gdyby nie fakt, że na plac budowy docierają z Zakładów Prefabrykacji, w gotowych elementach mierzących od 20 do 30 metrów. Wykonawca z użyciem 250-tonowego dźwigu montuje je na sześciu tymczasowych podporach. Następnie elementy te są spawane. W efekcie powstaną dwa stalowe przęsła, najdłuższe w konstrukcji całej łącznicy.
Pracują i jadą
Montaż tak długich przęseł to skomplikowana operacja techniczna. Na placu budowy operuje ciężki sprzęt, a na skrzyżowaniu ustawiono sześć dodatkowych podpór montażowych. Inwestor zadbał o to, by skrzyżowanie mimo prac, na wszystkich etapach budowy było przejezdne .
Kierowcy z ul. Powstańców Wielkopolskich wjadą w ul. Wielicką i skorzystają z relacji w kierunku przeciwnym. Bez przeszkód przejadą z ul. Limanowskiego do ul. Powstańców Śląskich. Część prac – by zminimalizować utrudnienia w ruchu – prowadzona jest także w godzinach nocnych lub w weekendy. W nocy z 31.08 na 1.09 wykonawca zaplanował montaż konstrukcji nad czasowo wyłączoną trakcją tramwajową, a weekend 10-11.09 ich kontynuację w rejonie wyłączonej na ten czas estakady Obrońców Lwowa.
Do tej pory w ramach projektu przebudowano 1,5 km torów kolejowych, a pomiędzy stacjami Kraków Bonarka a Kraków Płaszów powstał nowy przystanek Krzemionki. Wybudowano już wiadukty kolejowe na Zabłociu, w trakcie budowy jest natomiast peron i fundamenty przystanku Zabłocie. Wykonawca równocześnie kontynuuje budowę przejść podziemnych na Zabłociu i Krzemionkach.
Informacje o łącznicy
można znaleźć tutaj.
Aktualizacja
Do galerii dodaliśmy zdjęcia z nocnego montażu przęsła wykonane 30 sierpnia. A poniżej - panorama 360 estakady, wykonana wczoraj przez naszego Czytelnika. - Estakada w tym miejscu robi wrażenie - komentuje.