Partnerzy serwisu:
Biznes

Kutno: Start połączenia kontenerowego do Chengdu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
30-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Z kutnowskiego terminalu PCC wyjechał dziś rano skład 26 wagonów z kontenerami do Chengdu w centralnych Chinach. Ładunek, jaki zawiózł do miejsca przeznaczenia, to polskie produkty żywnościowe oraz szereg artykułów z Europy Zachodniej. Podobne pociągi, pokonujące trasę w 12-14 dni, będą od początku maja kursowały trzy razy w tygodniu, a docelowo nawet codziennie.

Dziś spedycja, jutro produkcja?

Według łódzkiego marszałka Witolda Stępnia, nowa relacja pociągu kontenerowego to świadectwo coraz lepszego rozwoju kontaktów województwa z partnerskimi regionami w Chinach. – Cały region z ośrodkami takimi jak Łódź, Zduńska Wola Karsznice czy Piotrków jest wielkim centrum logistycznym – twierdzi samorządowiec. – Już dziś z gospodarką chińską kooperują firmy z branży motoryzacyjnej czy lotniczej. Duże nadzieje należy wiązać z eksportem polskiej i europejskiej żywności wysokiej jakości. Liczę też na to, że dzięki temu Kutno czy Łódź zaczną przyciągać inwestorów z Chin, by budowali tu swoje zakłady – dodaje.

W ocenie zarządzającej kutnowskim terminalem firmy PCC Intermodal, która jest także operatorem logistycznym połączenia, położenie na styku ważnych szlaków transportowych północ-południe i wschód-zachód czyni Kutno idealnym miejscem konsolidacji ładunków europejskich w drodze do Chin. – Kutno staje się dla chińskich firm bramą na rynek europejski. To impuls dla rozwoju kolejnych przedsięwzięć, a także sposób na zatrzymanie w Polsce części wpływów z opłat celno-podatkowych – ocenia przedstawiciel spółki Dariusz Stefański. Terminal w Kutnie został otwarty w 2011 r., dwa lata temu doczekał się rozbudowy, a od niecałego roku dysponuje dwiema suwnicami bramowymi. Właściciel terminalu planuje jego dalszą rozbudowę, a także usprawnienie ruchu dzięki wprowadzeniu nowocześniejszych typów lokomotyw. Obsługę trakcyjną dzisiejszego pociągu zapewnił Lotos Kolej, jednak docelowo PCC zamierza prowadzić składy własnymi jednostkami. Również czas przejazdu między centrami logistycznymi po stronie polskiej i chińskiej ma ulec skróceniu do 10 dni.

Również po stronie chińskiej dominuje dążenie do dalszego rozwoju wymiany handlowej w myśl strategii „jedna droga, jeden pas”. Uruchomienie w 2013 r. połączeń Chengdu – Łódź było ważnym wydarzeniem w historii chińskiego miasta, pozwalając mu na przełamanie historycznie ugruntowanej dominacji portów w rozwoju handlu.

Co z łódzkim terminalem?

Jednocześnie z odprawieniem pierwszego pociągu otwarto symbolicznie biuro firmy Chengdu International Railway Service Corporation w Polsce. PCC Intermodal otrzymała natomiast pozwolenie na prowadzenie na terenie terminalu w Kutnie magazynu czasowego składowania. – Dzięki temu będzie można dokonywać tu wszelkich procedur celnych związanych z tranzytem. Mam nadzieję, że skutkiem tego będzie powstanie nowych miejsc pracy – mówi naczelnik II Urzędu Celnego w Łodzi Kazimierz Gołygowski.

Ruch towarowy między regionem łódzkim a chińską prowincją Syczuan odbywa się na dużą skalę już od trzech lat. Składy kontenerowe ze stacji Łódź Olechów do Chengdu i portu Xiamen oraz w przeciwnej relacji kursują raz w tygodniu. Czy uruchomienie połączeń z Kutna nie odbędzie się kosztem tych, które dotychczas zaczynały i kończyły bieg w stolicy województwa? Wiceprezydent Chengdu wspomniał podczas ceremonii otwarcia o Kutnie jako „kolejnym punkcie początkowym relacji Chengdu – Europa”.

– Założeniem inwestorów chińskich jest, aby Kutno było miejscem kompletowania pociągów z całej Europy i wysyłania ich do Azji. Łódź natomiast ma zapewniać dystrybucję towarów importowanych w Polsce, a także konfekcjonowanie tych eksportowanych z Europy i przygotowywanie ich do wysyłki do Chin. Myślę, że terminale w Łodzi i Kutnie będą się uzupełniały. Teren, na którym w Łodzi ma powstać specjalne centrum logistyczne, jest wytypowany, czekamy na udostępnienie go do sprzedaży przez Łódzką Specjalną Strefę Ekonomiczną – zapowiada Stępień.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Duży spadek przewozów intermodalnych

Biznes

Duży spadek przewozów intermodalnych

Mikołaj Kobryński 11 lipca 2023

Kąty Wrocławskie: Track Tec rozbuduje bocznicę w terminalu

Infrastruktura

PCC Intermodal jeździ Traxxami

Tabor i technika

PCC Intermodal jeździ Traxxami

inf. pras. PCC 03 lipca 2023

Przetarg na rozbudowę bocznicy w Kątach. Pomogą środki z CEF

Infrastruktura

Nowy terminal intermodalny w Szczecinie

Infrastruktura

Terminal w Karsznicach z pieniędzy rządowych?

Infrastruktura

Terminal w Karsznicach z pieniędzy rządowych?

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 04 września 2014

Zobacz również:

Duży spadek przewozów intermodalnych

Biznes

Duży spadek przewozów intermodalnych

Mikołaj Kobryński 11 lipca 2023

Kąty Wrocławskie: Track Tec rozbuduje bocznicę w terminalu

Infrastruktura

PCC Intermodal jeździ Traxxami

Tabor i technika

PCC Intermodal jeździ Traxxami

inf. pras. PCC 03 lipca 2023

Przetarg na rozbudowę bocznicy w Kątach. Pomogą środki z CEF

Infrastruktura

Nowy terminal intermodalny w Szczecinie

Infrastruktura

Terminal w Karsznicach z pieniędzy rządowych?

Infrastruktura

Terminal w Karsznicach z pieniędzy rządowych?

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 04 września 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5