Jedno samodzielne przedsiębiorstwo i sześć konsorcjów ubiega się o kontrakt na remont trzech linii kolejowych, które po naprawach staną się trasami objazdowymi dla modernizowanej trasy Rail Baltica. Po wyremontowanych trasach objazdowych pociągi pojadą do 120 km/h.
Oferty na remont tras objazdowych dla Rail Baltiki złożyły: firma Torpol oraz sześć konsorcjów: Budimex i Ferrovial Agroman, konsorcjum Track Tec Construction, Intop Warszawa, Leonhard Weiss i Infrakol, konsorcjum Porr Polska Construction i Porr Bau, konsorcjum Trakcja PRKiI i Comsa, konsorcjum Strabag, Strabag Rail, Strabag Altalanos Epito, ZUE i Ed Zublin, a także konsorcjum Vias y Construcciones, Tesca Empresa Constructors, Electren i NDI.
Ogłoszony przez PKP Polskie Linie Kolejowe przetarg obejmuje remont trzech linii kolejowych: jednotorowej linii nr 36 Ostrołęka – Łapy o długości ok. 80 km, dwutorowej linii nr 31 Czeremcha – Siedlce o długości 85 km i jednotorowej linii nr 32 Czeremcha – Białystok o długości 70 km. Zarządca infrastruktury deklaruje, że wykonanie prac na tych trzech liniach jest niezbędne do rozpoczęcia modernizacji na kolejnym odcinku Rail Baltiki – z Sadownego do Białegostoku.
Prace na trzech liniach objazdowych mają potrwać w sumie około jedenastu miesięcy. Podczas modernizacji remontowane linie będą przejezdne. Zaplanowany zakres prac jest dość szeroki - wymienione zostaną rozjazdy i tory, wyremontowane mosty i przepusty, a także zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Modernizacja obejmie także przejazdy kolejowo-drogowe. Dodatkowo na peronach i na przystankach przeprowadzone zostaną prace estetyzujące. Będą one polegały na naprawie nawierzchni i montażu nowych tablic informacyjnych oraz oświetlenia.
Efektem modernizacji będzie zwiększenie przepustowości linii, a dodatkowo poprawi się jakość obsługi pasażerów i ich bezpieczeństwo. Dzięki remontowi pociągi pasażerskie przyspieszą i pojadą na każdej z wyremontowanych linii z prędkością do 120 km/h.
Przetarg na remont linii 31, 32 i 36 Został ogłoszony jako pierwszy po przyjęciu Krajowego Programu Kolejowego. Roboty budowlane związane z zamknięciami torów na odcinku z Sadownego do Białegostoku na linii Rail Baltica będą realizowane po zakończeniu robót remontowych na trasach objazdowych.