Czy Przewozy Regionalne mogą odzyskać ED74? Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", przewoźnik złożył ofertę PKP Intercity. W postępowaniu biorą też udział Koleje Śląskie. Jak informowaliśmy wczoraj, zainteresowane zakupem są też Koleje Małopolskie.
Wczoraj Koleje Małopolskie
potwierdziły złożenie PKP Intercity oferty na zakup wszystkich 14 pociągów ED74. Sprzedaż wyprodukowanych przez Pesę prawie dekadę temu składów
zapowiedział w kwietniu wiceminister Piotr Stomma.
Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity poinformował "Rynek Kolejowy", że zainteresowanych zakupem jest "kilka" regionalnych spółek kolejowych (wywiad z Jarosławem Oniszczukiem będzie można przeczytać w najbliższym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" – przyp. RK). Przewoźnik nie chce jednak informować o tym procesie – informuje jedynie, że negocjacje trwają.
Koleje Śląskie biorą udziałUdało nam się definitywnie potwierdzić, że zainteresowane zakupem nie są już Koleje Dolnośląskie. Oficjalnie dowiedzieliśmy się też, że zakupu "Edyt" nie przewiduje Arriva, SKM Warszawa. SKM Trójmiasto ani Łódzka Kolej Aglomeracyjna.
Zainteresowanie postępowanie jednak budzi zainteresowanie innych. – Koleje Śląskie przystąpiły do dialogu technicznego ogłoszonego przez PKP Intercity w tym zakresie – poinformowała "RK" Magdalena Iwańska z biura prasowego przewoźnika. Jak precyzuje IC prowadzi dialog przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia a to, że Koleje Śląskie biorą w nim udział nie jest jednoznaczne ze złożeniem jakiejkolwiek oferty. Warto zauważyć, że KŚ to operator charakteryzujący się największą w kraju różnorodnością typów posiadanego taboru.
Przewozy Regionalne odzyskają Edyty?
Pewnym zaskoczeniem może być za to udział w postępowaniu największego krajowego operatora – spółki Przewozy Regionalne. Jak poinformował "Rynek Kolejowy" rzecznik PR Mikołaj Turowski, spółka złożyła PKP Intercity ofertę na dzierżawę wszystkich 14 pociągów ED74 z możliwością ich późniejszego wykupu. Co wiele osób pamięta do dziś, "Edyty" zostały wyprodukowane właśnie dla znajdujących się wówczas w Grupie PKP Przewozów Regionalnych, a dopiero w 2008 roku przekazano je do PKP IC.
Z potencjalnie zainteresowanych zakupem spółek czekamy jeszcze na odpowiedź w tej sprawie od Kolei Wielkopolskich. Tylko siedem z czternastu przejętych od Przewozów Regionalnych jednostek ED74 (zwanych "Edytami") jest wykorzystywanych przez PKP Intercity. Reszta stoi na bocznicy w Krakowie.
Można o tym przeczytać tutaj.
Aktualizacja 13:30 - Koleje Wielkopolskie nie chcą, ale Arriva nie mówi "nie"Jak nieoficjalnie dowiedział się "Rynek Kolejowy" część przewoźników, m. in. Łódzka Kolej Aglomeracyjna i Arriva w ogóle nie dostała od PKP Intercity zaproszenia do dialogu. – Potwierdzam, że nie bierzemy udziału w tych negocjacjach. Nie wykluczamy jednak że Arriva byłaby zainteresowana udziałem, jeśli otrzymalibyśmy ofertę od PKP InterCity i mielibyśmy możliwość zapoznania się z proponowanymi warunkami – poinformowała "RK" Joanna Parzeniewska z Arrivy.
Otrzymaliśmy również oficjalne stanowisko Kolei Wielkopolskich, które również pytaliśmy wcześniej o zakup ED74. – Nasza spółka nie planuje uczestnictwa w postępowaniu na zakup ED74 – poinformowała w imieniu KW rzeczniczka Beata Wagner.