Trwa przetarg na zapewnienie komunikacji zastępczej dla pasażerów Kolei Wielkopolskich. Ma to związek z zamknięciem fragmentu linii kolejowej E20 z Warszawy do Poznania, którą PKP PLK zamierza zmodernizować. Przez rok nie będzie odbywał się na niej ruch kolejowy. Przewoźnik chce zapewnić pasażerom aż 108 kursów w ciągu dnia roboczego.
Koleje Wielkopolskie otworzyły właśnie koperty w przetargu na zapewnienie mieszkańcom regionu autobusowej komunikacji zastępczej za pociągi. Przewoźnik chce zapewnić połączenie realizowane autobusami z Konina do Wrześni, gdzie pasażerowie przesiądą się na pociąg dalej do Poznania. W ramach wariantu Koleje Wielkopolskie zorganizują również część bezpośrednich autobusowych połączeń z Konina do Poznania. Autobusy mają być przystosowane do przewozu bagażu i małych zwierząt w obu kierunkach. Usługa realizowana będzie w dni robocze, wolne od pracy oraz świąteczne, według rozkładu jazdy.
Utrudnienia dla podróżnych rozpoczną się już w czerwcu, w związku
z całkowitym zamknięciem ruchu na odcinku Podstolice – Konin, czyli
fragmentu magistrali E20. Prace obejmą także najbardziej obciążony odcinek
Poznań – Września, na którym pociągi kursować będą tylko po jednym torze. O wykonawcach
piszemy tutaj.
Rozstrzelone oferty cenoweZastępcza komunikacja autobusowa ma funkcjonować od 12 czerwca 2017 roku do 12 lipca 2018 roku. 80% stanowi cena, zaś po 10% wykonawca otrzyma za procentowy udział autobusów niskopodłogowych przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej w relacji Konin – Września i Września – Konin oraz za czas reakcji na podstawienie autobusu rezerwowego.
Zamawiający na realizację zamówienia planował przeznaczyć 27,4 mln zł brutto. W postępowaniu udział wzięło 8 oferentów. Wśród firm przewozowych najtańszą ofertę złożył Markpol z Mielca. Firma za realizację komunikacji zastępczej w kształcie, jaki wymaga zamawiający, chce 12,8 mln zł brutto. Oznacza to, że firma wyceniła jeden wozokilometr na 3,49 zł w każdej relacji, zaś 1,70 zł za wozokilometr na dodatkowej trasie. Przewoźnik zadeklarował 20-minutowy czas niezbędny do podstawienia autobusu rezerwowego. Ponadto firma podała, że posiada 21 autobusów niskopodłogowych przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych (nie jest to najwyższy wynik).
Batalia o przetarg
Druga w kolejności oferta pochodzi od PKS Tarnobrzeg. Cena to 14 mln zł brutto przy cenie jednostkowej za podstawowy wozokilometr 3,85 zł i 1 zł za dodatkowy. Firma deklaruje 20-minutowy czas niezbędny do podstawienia autobusu rezerwowego oraz, że posiada 11 autobusów niskopodłogowych.
Swoje oferty złożyli również PKS Grodzisk Mazowiecki z ceną 16,38 mln zł brutto (4,47 zł za wozokilometr podstawowy i 2,27 zł za dodatkowy), 20 minut na podstawienie autobusu rezerwowego. Firma zadeklarowała tylko 10 autobusów niskopodłogowych. Dalej oferty pochodzą od firm: Europa Express City – 17,08 mln zł brutto (4,60 i 4,60 zł), Usługi Transportowe Przewóz Osób i Ładunków Sławomir Bujak – 17,45 mln zł (4,70 i 4,70 zł), Firma Handlowo-Usługowa Mariusz Franków z Bircza – 22,28 mln zł (6,00 i 6,00 zł), Polonus – 23,88 mln zł (6,43 i 6,43 zł) oraz PKS w Koninie – 23,88 mln zł (6,43 i 6,43 zł).
Wszyscy zgłosili, że potrzebują 20 minut na podstawienie autobusu rezerwowego, jedynie Usługi Transportowe Przewóz Osób i Ładunków Sławomir Bujak potrzebują 19 minut. Z kolei Firma Handlowo-Usługowa Mariusz Franków z Bircza zadeklarowała najwięcej autobusów z niską podłogą przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnością ruchową, bo 25.
Mat. PKP PLK
108 kursów w dzień roboczyNa 67-kilometrowej trasie ze stacji PKP Konin do PKP Września zamawiający planuje przez rok 15 594 kursów w każdą ze stron. Ofertę uzupełnią także szybkie kursy bezpośrednie z Konina do Poznania kierowane autostradą A2 – 4 008 kursów. W ciągu jednego dnia roboczego zaplanowano 42 kursy dla pierwszej trasy w każdą ze stron oraz 12 kursów dla bezpośredniego połączenia Poznań – Konin. W soboty ma to być odpowiednio – 36 i 6, a w niedziele i święta – 32 i 6. Więcej o wymaganiach przetargowych oraz o tym, jakimi autobusami będą jeździć pasażerowie,
piszemy tutaj.