Województwo pomorskie wyłoniło wykonawcę opracowania warunków technicznych dla zakupu taboru kolejowego w bieżącej perspektywie UE. Plany regionu są ambitne.
W przetargu zwyciężyła oferta spółki VIS Systems z Gliwic o wartości ponad 71 tys. zł. Pomorskie zamierza kupić 34 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. 20 z nich ma być dedykowanych ruchowi aglomeracyjnemu, natomiast 14ma być dostosowanych do kursowania po terenie całego województwa.
Oprócz ezt region chce kupić także piętrowe wagony dostosowane do systemu push-pull i lokomotywy spalinowe. Takich pociągów w Polsce jeszcze nie eksploatowano. Pociągi piętrowe mogłyby obsługiwać obleganą przez turystów linię na Hel. Linia ta przewidziana jest do elektryfikacji, w związku z czym pojawiają się wątpliwości, czy zakup lokomotyw spalinowych ma sens, o czym piszemy
tutaj.
Szacuje się, że inwestycje w tabor na Pomorzu pochłoną nawet 850 mln zł. Województwo, podobnie jak w przypadku inwestycji w Pomorską Kolej Metropolitalną, będzie zapewne liczyć na uzyskanie aż 85% dofinansowania (co może być trudne w tej perspektywie w przypadku inwestycji taborowych). Wtedy z własnej kieszeni pomorskie musiałoby wyłożyć prawie 130 mln zł.