Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Krakowski renesans wagonów piętrowych na ŚDM

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
01-08-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Krakowski renesans wagonów piętrowych na ŚDM
Fot. Łukasz HojdyśKrakowski renesans wagonów piętrowych
Wielkopojemne wagony piętrowe udowodniły swoją wielką przydatność w Krakowie, podczas Światowych Dni Młodzieży. Jednak ich liczba w Polsce, mimo zakupów poczynionych przez Koleje Mazowieckie, spada.

Widok piętrowych zestawów w Krakowie ucieszył nie tylko miłośników kolei, ale także zwykłych pasażerów. Jeden wagon serii DBme (oznaczenie stosowane przez PR) może zabrać na swój pokład do 340 osób, w tym 132 osoby na miejscach siedzących. Dlatego bardzo wskazane było użycie tych wagonów podczas Światowych Dni Młodzieży. Pociągi te obsługiwały połączenia regionalne podczas ŚDM i udowodniły swoje zalety. Przewozy Regionalne posiadają obecnie 30 takich wagonów.

– 18 wagonów tej serii jest sprawnych, pozostałe oczekują przeprowadzenia napraw okresowych. Dodatkowo wykorzystujemy także 2 czteroczłonowe zestawy Bhp – mówi Michał Stilger z wydziału ds. komunikacji i public relations PR.

Gdzie jeżdżą na co dzień?

Jak informuje, wagony piętrowe PR wykorzystują w sezonie letnim do obsługi bardzo popularnych wśród turystów połączeń na trasie Gdynia – Hel. Z wagonów piętrowych zestawiony jest także pociąg Regio "Tur" kursujący w relacji Chojnice – Hel – Chojnice.

– W wakacje 4 pary połączeń z Gdyni na Półwysep Helski obsługiwane są składami wagonowymi. I właśnie te kursy rekomendujemy turystom, w szczególności osobom podróżującym z rowerami – dodaje Michał Stilger. – Poza tym pojedyncze wagony piętrowe użytkowane są na Warmii i Mazurach. W okresach szczytów przewozowych dołączane są one do autobusów szynowych kursujących między Olsztynem i Ełkiem – mówi Stilger.

Sporadycznie "piętrusy" pojawiają się także na trasach w innych regionach kraju, np., gdy część autobusów szynowych poddawana jest większym przeglądom lub naprawom. Na co dzień trasy lokalne obsługiwane są jednak przez spalinowe zespoły trakcyjne, w które wyposażają PR samorządy wojewódzkie. Z wagonów piętrowych zestawiane są także pociągi uruchamiane na specjalne zamówienie – właśnie na Światowe Dni Młodzieży, ale także na Przystanek Wooodstock.

Jaka przyszłość wagonów piętrowych w Polsce?

Ostatnie inwestycje w dwupoziomowy tabor wielkopojemny poczyniły w zeszłym roku Koleje Mazowieckie. Kupiły one 22 wagony piętrowe Sundeck krajowego projektu Pesy Bydgoszcz (dwa z nich to wagony sterownicze, dzięki którym można prowadzić pociągi w systemie push&pull). Wcześniej, od września 2008, KM eksploatują także wagony Twindexx produkcji Bombardiera w liczbie 27 sztuk (11 wagonów sterowniczych). Tabor ten eksploatowany jest na głównie na liniach przyspieszonych, a także w relacjach Warszawa – Kraków (Dragon) i Warszawa – Ustka (Słoneczny).

– Produkcja wagonów piętrowych była dla nas zupełnie nowym wyzwaniem, ale wyzwaniem podjętym w pełni świadomie. Uważam, że w Polsce w niedługim czasie nastąpi renesans piętrowych wagonów. Przyszłość w przewozach aglomeracyjnych, gdzie pasażerowie, dzięki remontom infrastruktury, wracają na tory, będzie należeć właśnie do tego typu taboru. Perony się nie wydłużają, więc przewoźnicy nie mogą z racji ograniczonej przestrzeni wydłużać w nieskończoność swoich pociągów. Będziemy więc szli w górę – powiedział prezes zarządu Pesy Tomasz Zaboklicki.

Jednak po ostatnich zakupach Sundecków tego typu taborem nasycone są już Koleje Mazowieckie, a PKP Intercity nigdy nie rozstrzygnęło przetargu na piętrowe wagony lub ezt dla linii Warszawa – Łódź, decydując się na przerzucenie na tę linię elektrycznych zespołów trakcyjnych Dart z linii lubelskiej.

Cień szansy na nowe wagony dwupoziomowe pojawił się natomiast w Pomorskiem. Tamtejszy samorząd zlecił właśnie wykonanie koncepcji taborowej przez przetargiem na nowe pojazdy, do którego się przygotowuje. Jednym z pomysłów jest tam zakup piętrowych pojazdów dla linii helskiej, gdzie obecnie jeżdżą najstarsze piętrowe pojazdy serii Bhp.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LTG Cargo kupuje nowe lokomotywy elektryczne za 100 mln euro

Przetargi

Koleje Mazowieckie z wielkim przetargiem. Kupią do 50 ezetów

Tabor i technika

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

LTG Cargo kupuje nowe lokomotywy elektryczne za 100 mln euro

Przetargi

Koleje Mazowieckie z wielkim przetargiem. Kupią do 50 ezetów

Tabor i technika

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5