Miliardowa inwestycja w Krakowie to przede wszystkim poprawa funkcjonowania transportu kolejowego w aglomeracji. Przyczynić do tego ma się budowa dwóch torów, które połączą dwa największe krakowskie dworce. PKP PLK pochwaliły się właśnie wizualizacjami nowych obiektów inżynieryjnych, które powstaną przy okazji prac. Efektownie prezentują się m.in. nowe mosty kolejowe na Wiśle.
Umowa na modernizację infrastruktury kolejowej w Krakowie na linii kolejowej E30 podpisano 18 kwietnia. Prace obejmą odcinek Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Dodatkowo wykonawca dobuduje także parę torów linii aglomeracyjnej. Kolejowy projekt poprawi transport w Krakowie, Małopolsce i w całym kraju. Nowe przystanki i zmodernizowane stacje zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych. Dodatkowe tory, obiekty i nowoczesne urządzenia pozwolą skrócić czas przejazdu i zwiększyć liczbę pociągów. Wszystko to wyceniono na 966 mln zł netto.
Większa sieć przystanków i stacjiPodróży po Krakowie mają ułatwić 2 nowe przystanki – Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień oraz 4 przebudowane – Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie. Przebudowane będą także 4 stacje – Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów.
Efektem prac PLK będzie znacznie zwiększona dostępność i atrakcyjność kolei w obrębie miasta. Powstaną dogodne miejsca przesiadkowe, pozwalające na integrację kolei z komunikacją miejską – np. przystanek Kraków Grzegórzki. Przystanki zapewnią pasażerom komfortową obsługę. Będą czytelnie oznakowane i wyposażone w wiaty, siedzenia oraz kompleksowy system informacji głosowej i wizualnej. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania.
Nowe mosty na WiśleWprowadzenie większej liczby pociągów w ruchu aglomeracyjnym i dalekobieżnym będzie możliwe dzięki budowie dodatkowej pary torów na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz dodatkowemu torowi między Krakowem Płaszowem a Krakowem Bieżanowem. Wymusi to powstanie 850-metrowej estakady na odcinku od ul. Kopernika do ul. Miodowej i 2 dodatkowe, dwustumetrowe mosty na Wiśle.
Łącznie inwestycja PLK obejmuje ok. 20-kilometrowy odcinek linii kolejowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice. W sumie powstanie 50 km nowych torów. Na trasie zmodernizowanych zostanie 56 obiektów.
Mat. PKP PLKNowe wiaduktyDobudowa torów niesie ze sobą konieczność przebudowy także wiaduktów w mieście. Skorzystają na tym jednak głównie kierowcy, ale także piesi i rowerzyści. Przebudowa wiaduktu na ul. Łokietka zapewni poszerzenie jezdni, dwukierunkowy ruch drogowy i nowe chodniki. Nowy obiekt na ul. Miodowej zapewni przejścia pod torami, oddzielenie ruchu kołowego od rowerowego i pieszego, poprawę bezpieczeństwa ruchu. Przebudowa mostu nad rzeką Serafa ul. Złocieniowa oznacza poszerzenie jezdni do 5 m i dwukierunkowy ruch drogowy, nowe chodniki, bezkolizyjne dojście na perony nowego przystanku Kraków Złocień.
PKP PLK obiecały uwzględnić przy pracach zabytkowy charakter obiektów. Historyczny wiadukt nad ul. Grzegórzecką zyska nowe możliwości techniczne lecz zachowany będzie jego wygląd. Odnowiony, bardziej estetyczny, będzie się dobrze wpisywał w przestrzeń miasta.