PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły wreszcie oferty na modernizację ostatniego odcinka linii kolejowej nr 133 między tymi dwoma ważnymi południowymi aglomeracjami. Mowa o 17,5 km dwutorowej linii kolejowej pomiędzy Trzebinią a Krzeszowicami w województwie małopolskim. Kolejarze dążą do skrócenia czasu przejazdu na całej linii nawet o połowę.
Linia kolejowa z Krakowa do Katowic o numerze 133, która wchodzi w skład magistrali kolejowej E30, nie miała szczęścia do wykonawców. Opóźnienia robót oraz upadłość Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury zmusiło PKP PLK do zmiany harmonogramu prac. Z czterech podpisanych umów na modernizację linii kolejowej, jedynie te dotyczące odcinka z Sosnowca Jęzora do Jaworzna Szczakowej. Prace zakończyły się w 2015 roku, a linia została dostosowana do prędkości 160 km/h. Modernizacji dokonała Trakcja PRKiI.
Z kolei w grudniu 2010 roku podpisano umowę z konsorcjum Thales na wykonanie sygnalizacji dla obszarów LCS Jaworzno Szczakowa, LCS Trzebinia, LCS Kraków Mydlniki (od km 6,847 do km 0,000 linii kolejowej nr 134 oraz od km 15,810 do km 67,636 linii kolejowej nr 133). Kontrakt ten dotyczy robót w zakresie urządzeń sterowania ruchem kolejowym i jest niestety ściśle uzależniony od postępu robót budowlanych na pozostałych odcinkach, dlatego jest on realizowany równolegle z nimi. Zakończy się on, w momencie zakończenia całej inwestycji.
Projekt w kawałkachW 2016 roku PKP PLK podpisało już trzy umowy wykonawcze na odcinku Kraków – Katowice. Pierwszy do realizacji poszedł
odcinek Kraków Mydlniki – Krzeszowice, na którego modernizację umowę podpisano w styczniu 2016 r. na kwotę 352 mln zł. Od lutego 2016 roku trwa modernizacja odcinka, prace obejmują przebudowę peronów, torów, sieci trakcyjnej i obiektów inżynieryjnych. Zakończenie prac planowane jest na wrzesień 2018 r.
W listopadzie 2016 roku PKP PLK podpisała z kolei umowę na prace
na odcinku Kraków Główny Towarowy – Kraków Mydlniki. Prace mają kosztować 304 mln zł, a ich zakończenie planowane jest w połowie 2018 r. Wykonawca – firma Torpol – rozpoczął realizowanie inwestycji w styczniu 2017 roku. Przebudowane zostaną tory, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także wyeksploatowane wiadukty. Przy okazji prac powstanie w Krakowie nowy przystanek osobowy – Kraków Bronowice przy ul. Armii Krajowej.
Ostatnia umowa z wykonawcą w 2016 roku podpisana została n
a odcinek Trzebinia – Jaworzno Szczakowa. Prace obejmą 33 obiekty inżynieryjne, w tym 17 wiaduktów. PLK zmienią na nowocześniejsze urządzenia sterowania ruchem i m.in. dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo pociągów, które pojadą do 160 km/h. Lepszą obsługę podróżnych zapewni przebudowa peronów i przejść podziemnych w Jaworznie Szczakowej, Jaworznie Ciężkowicach i peronów z kładką dla pieszych w Balinie. Termin realizacji robót to 24 miesiące od daty podpisania. Wartość umowy to 365 mln zł brutto.
Do całości brakuje ostatniegoDo realizacji pozostał już tylko jeden odcinek na linii kolejowej nr 133 z Trzebini do Krzeszowic. Umowa na realizację inwestycję czeka wciąż na podpisanie. Zanim do tego dojdzie, to Polskie Linie Kolejowe muszą jeszcze rozstrzygnąć przetarg na realizację robót budowlanych w ramach przetargu nr 2 – Modernizacja odcinka Trzebinia – Krzeszowice (km 29,110 – 46,700 linii nr 133). Na razie zarządca otworzył oferty i poinformował, że na sfinansowanie prac planował przeznaczyć 953,6 mln zł brutto. Do PLK spłynęły tylko dwie oferty. Jedną z nich przesłało konsorcjum firm Budimex i Torpol deklarując prace za 734,75 mln zł brutto. Drugą przesłało konsorcjum ZUE, Strabag za 847 mln zł brutto.
Termin realizacji robót budowlanych wskazany przez Torpol został określony na 27 miesięcy licząc od daty rozpoczęcia, a okres gwarancji jakości i rękojmi za wady został określony na 72 miesiące. Kryterium wyboru oferty w przetargu stanowią całkowita cena brutto (waga 80 %), czas realizacji (waga 10 %) oraz okres gwarancji (waga 10 %).
Jak podkreśla, zadanie zakończenia realizacji całego projektu z Krakowa do Katowic planowane jest do 2020 roku. – Pozwoli to na znaczne skrócenie czasu jazdy między tymi miastami do 58 minut, czyli praktycznie o połowę. Efekt będzie bardzo duży i jesteśmy przekonani, że termin realizacji będzie zachowany – dodaje Piotr Majerczak, dyrektor południowego oddziału PKP PLK. Całkowita, szacunkowa wartość projektu Katowice – Kraków wynosi ok. 2,3 mld złotych. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Programu CEF „Connecting Europe Facility”.