Szykuje się wielka modernizacja systemów hamowania pociągów na terenie całej Unii Europejskiej. Komisja Europejska przygotowała projekt przyczyniający się do ograniczenia emisji hałasu w kolejowym transporcie towarowym. Nowe przepisy będą nie bez znaczenia dla polskiego przewoźnika - PKP Cargo. - Jesteśmy świadomi możliwej konieczności dostosowania się do nowych przepisów, ale koszty i wpływ na działalność biznesową będą znane w momencie, kiedy poznamy ostateczny kształt rozwiązań - informuje przewoźnik.
Proponowana przez Komisję Europejską zmiana polega na wyeliminowaniu niespełniających norm emisji hałasu starszych, żeliwnych klocków hamulcowych na kompozytowe. To według unijnych urzędników rozwiązanie znacznie tańsze i prostsze do przeprowadzenia, niż np. obowiązkowa wymiana wagonów na pojazdy spełniające restrykcyjne normy emisji hałasu.
Niemcy prekursorami
Projekt tego typu rozpoczął się już w minionym roku w Niemczech. Zmodernizowano wówczas systemy hamowania w 200 składach. W tym przypadku wymieniono klocki hamulcowe z tradycyjnych żeliwnych na klocki kompozytowe typu LL, które ograniczą emisję hałasu nawet do 10 decybeli. To oznacza obniżenie poziomu hałasu odczuwanego przez człowieka nawet o połowę.
Zastosowane klocki kompozytowe typu LL, po dwóch latach badań prowadzonych przez Międzynarodowy Związek Kolei UIC, otrzymały dopuszczenie do eksploatacji. Klocki typu LL mają niski współczynnik tarcia i są wykonane z materiałów kompozytowych. Jak zapewnia niemiecki przewoźnik, to relatywnie tania metoda na obniżenie poziomu hałasu w wagonach niespełniających norm dotyczących emisji hałasu. W ramach rządowego programu niemieccy operatorzy mogą już teraz ubiegać się o wsparcie projektu modernizacji klocków hamulcowych w wysokości do 50%. Tylko DB Schenker ma objąć programem ograniczania emisji hałasu ok. 60 tys. wagonów.
Unia pomoże
Jak informuje PAP, z proponowanego projektu wynika, że w części jego przeprowadzenie będzie mogło być finansowane z unijnego programu transportowego "Łącząc Europę" (CEF). Przewoźnicy będą mogli ubiegać się o środki na wymianę klocków także w ramach budżetów poszczególnych państw członkowskich, ale na współfinansowanie modernizacji systemów hamowania będzie można liczyć tylko do 2021 roku. Według Komisji Europejskiej, obowiązek wymiany klocków hamulcowych przyspieszy proces ograniczania emisji hałasu w ruchu towarowym. Problem dotyczy wagonów produkowanych przed 2006 rokiem. Pozostałe są już wyposażone w nowocześniejsze i mniej hałaśliwe systemy.
PKP Cargo czeka na ostateczne rozstrzygnięcia
– PKP Cargo aktywnie uczestniczyło w konsultacjach tego projektu, wskazując na ważne dla nas wątki i aspekty nowych regulacji dotyczących ruchu towarowego. Jesteśmy świadomi możliwej konieczności dostosowania się do nowych przepisów, ale koszty i wpływ na działalność biznesową będą znane w momencie, kiedy poznamy ostateczny kształt rozwiązań – informuje biuro prasowe PKP Cargo. Jak czytamy w komentarzu dla "Rynku Kolejowego", w nowych regulacjach najważniejsze będzie to, by nakładane wymogi pod względem ilościowym i jakościowym oraz czas określony na dostosowanie się, nie dyskryminowały części przewoźników, różnicując sposoby i poziom dofinansowania modernizacji taboru ze źródeł zewnętrznych, od parametrów wykorzystywania w przewozach modernizowanego taboru (np. odległość przewozu).
– Ważne też będą zasady i rozmiary pozyskiwania dofinansowania unijnego na potrzebną modernizację taboru – informuje przewoźnik.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.